Erasmus 2 mist de 4-4 tegen CSV 1

Vrijdag 30 november speelde het tweede van Erasmus de uitwedstrijd tegen CSV in Capelle aan den IJssel.

Het was een leuke wedstrijd met kansen voor ons tweede team, maar naarmate de avond vorderde kreeg ik er minder geloof in.

Het begon met een vroege remise door Murdoch Mac Lean, die een goede stelling te makkelijk liet versloffen en zich daarna moest haasten om remise te maken in een toreneindspel.

Cander Flanders won in een Nimzo na ruimteoverwicht op de damevleugel. Davin Mostert combineerde naar een materieel plus in een te winnen eindspel.

Op bord 8 speelde Jeroen Landsheer met een pion minder en hij verloor in het eindspel. Arno van Houten op bord 2 had een wat minder middenspel tegen Elnathan Ghebreab na een Leeuwopening met Pf6 en rokade en kon later een pionneneindspel met eentje minder niet houden.

Ruurd Ouwehand had een passieve stelling en liet te veel ruimte open in een eindspel waardoor zwart kon promoveren. Peter Aarnoudse stond eerst wel goed met twee pionnen meer. Later vervlakte dat na een foutje, maar het dubbel toreneindspel met gelijke lopers en een pion meer was misschien moeilijk te winnen. Echter na verzuim van torenruil kon zijn opponent in wederzijdse diepe tijdnood een matnet weven.

Rest de partij van Paul Wilhelm (bord 1), zijn tegenstander Richard van Herk wist nog hoe het vorig jaar ging en probeerde wat anders inde lawaaivariant van het Hollands. Wilhelm deed alsof zijn neus bloedde en ging uit van hetzelfde concept: bezetting van de witte velden en een pionnenstorm op de damevleugel. Het enige partijtje wat ik achteraf kon vinden achteraf (van 2300 spelers) had dezelfde opzet: zwart vastzetten met de loper op e6, een toren op h4 en pionnen naar a4 en b4 (daar won wit wel).

In onze partij kwam wit na een ruil gedrukt te staan, maar door wat onnauwkeurig spel van zwart kon ik aan het slot een toreneindspel met een stuk en 2 pionnen minder toch remise houden door eeuwig schaak, waar anders er een toreneindspel zou resten met een pionnetje minder wat ook wel remise te houden was.

Uiteindelijk dus helaas een 5-3 nederlaag voor ons tweede. Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na ronde 3 in klasse 1B van de RSB-competitie.

Paul Wilhelm