Soepele overwinning voor eerste team

Zaterdag 15 december speelde het eerste haar vijfde wedstrijd tegen DD 3 uit Den Haag. DD speelt in het Nationaal Schaakgebouw. Een hele bijzondere plek, want je proeft de schaakhistorie van deze locatie.

Op deze locatie zijn belangrijke schaakmatches gespeeld door Aljechin, Euwe, Donner en Bogoljubow! En nu dus de schaakmatch DD 3 – Erasmus 1!

Op papier waren de Erasmianen in het voordeel met een ratingsurplus van gemiddeld ongeveer 300 punten en gelukkig – voor ons dus – kwam dat ook al snel tot uitdrukking op de  borden.

Arno van Houten (bord 8) was als eerste klaar! Hij schreef over zijn partij: “In de vijfde ronde van de KNSB competitie speelde ik met zwart tegen Peter Zwolsman. Mijn tegenstander speelde de opening met het mes op tafel. In een Philidor speelde hij met 4. f4 vol in het centrum. Kort daarop speelde hij twee opeenvolgende zetten die niet in de structuur van de opening passen. Met andere woorden: er volgden twee passieve zetten. Hierdoor kon ik gebruikmaken van de open e-lijn. Op het veld e2 stond een witte loper die te veel bescherming nodig had van de witte dame. Toen mijn tegenstander te vroeg de aanval opende kon ik door een tactische wending een stuk winnen. Het eerste punt voor Erasmus was binnen.”

Eric Hoogenes speelde met wit op bord 1. Hij zette de stelling solide op en kreeg de open c-lijn met beide torens stevig in handen. Het was wachten op het definitieve moment van de doorbraak, wat versneld werd toen zijn tegenstander een stuk weggaf. En zo was het al snel 2-0 voor Erasmus.

Olivier Vrolijk bemande bord 4 tegen Frans Wentholt. Hij won al vroeg na de opening een pionnetje en niet veel later won hij ook een tweede pion. Met zwart kreeg hij vervolgens ook nog een stevige koningsaanval, die als een warm mes door de boter ging. Prima gespeeld en zo was het derde punt binnen voor Erasmus!

Peter Torczynski (bord 5) vertelde over zijn partij: “Mijn tegenstander speelde met zwart Konings-Indisch. Meestal valt zwart in deze opening aan op de koningsvleugel, maar nu was dit andersom. In een klassieke opzet met ..-e5 had ik met wit gekozen voor een opstelling met h3 en g4.

Toen mijn tegenstander op dezelfde gedachte kwam met h6 en g5 stonden mijn stukken zo goed (Dd2, Le3, Pf3, Th1), dat ik van deze haak (op g5) kon profiteren door met een pionoffer h4 en daarna g5 door te breken op zijn koningsvleugel met een matstelling van de zwarte koning tot gevolg.” En zo stond het 4-0 voor Erasmus! Het eerste matchpunt was iets voor vieren al binnen.

Leo de Jager kwam (met zwart op bord 6) wat penibel uit de opening en als toeschouwer was het lastig om te zien of het nu wel of niet te houden was. Leo (achter het bord) had het gelukkig echter wel gezien. Hij wikkelde af naar een stelling met twee torens voor wit en zelf een toren en twee paarden. Wel had zijn tegenstander een paar extra pionnen. Leo had een fraaie vesting gebouwd en snoepte zo wat pionnetjes op. Uiteindelijk besloten beide heren tot remise en zo waren beide matchpunten voor Erasmus: 4½-½ voor!

Henk Ochtman speelde weer zijn gebruikelijke partij. Pionoffertje hier, pionoffertje daar. Maar waar je normaal gesproken nog wel eens wat compensatiekansen ziet voor Henk, waren die er deze zaterdag niet. Het zag er redelijk kansloos uit (was de unanieme conclusie terug in de auto). Gelukkig bleef Henk wel gewoon spelen en er kwam een T+P+4pi tegen T+P+2pi op het bord. Met actief spel wist Henk echter een fraai eeuwig schaak motief in de stelling te bouwen. Een 10 voor de inzet! Tussenstand: 5-1!

Leo Verhoeven kwam aan bord 7 met wit prima uit de opening. Ergens verloor hij wel een kleine kwaliteit (toren versus paard en loper) en dat speelde zijn tegenstander heel goed uit. Leo kwam er niet meer uit en moest helaas het onderspit delven: 5-2.

Als laatste was ik (Frank van Zutphen) met zwart aan bord 2 nog bezig. Ik kreeg een klein plusje in het middenspel met druk op zijn achtergebleven b-pion, maar toen ik het niet helemaal secuur speelde vervloog dat voordeel weer. Zetherhaling was niet te vermijden en zo werd tot remise besloten.

Daarmee zo stond er een eindstand van 5½-2½ op het bord. De vijfde overwinning op rij en na vijf ronden hebben we inmiddels 3 matchpunten voorsprong op de nummer 2 en 3.

Over de nazit vertrouwde Arno van Houten nog volgende aan de mail toe: “Voor de tweede keer dit seizoen gingen we naar Café van Eijk om de overwinning te vieren. Ze hebben hier overigens ook een prima kaart! Het lijkt erop dat Café van Eijk onze stamkroeg is geworden. Een klein nadeel: ze hebben geen schaakborden.

Maar dat probleem is te verhelpen. In een visioen zie ik de laatste wedstrijd, het kampioenschap, schaakborden in Café van Eijk, het KNSB-team + invallers aan het bier, een heerlijke maaltijd en tot diep in de nacht vliegen de mooiste analyses voorbij. In die droom is Frank door het dolle heen en blijft maar rondjes geven.”

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na de vijfde ronde in klasse 4H van de KNSB competitie.

Frank van Zutphen