Erasmus 4 speelt 4-4

Dinsdag 5 februari speelde Erasmus 4 tegen De Willige Dame 2 in de Trinitatiskapel in Dordrecht. We speelden niet in de kapel zelf, maar in de bijzaaltjes.

Twee zaaltjes dus want de borden 1 t/m 3 in één zaaltje en de overige borden in een ander, weliswaar aangrenzend zaaltje. Als teamleider heb ik dus m’n beweging die avond wel gehad, want je wilt toch steeds weten hoe de stand is.

Ikzelf had daar wel de gelegenheid voor want mijn tegenstander aan het vijfde bord, Nick Kimenai had zijn avond niet. Op de zevende zet (hij heeft zwart) geeft hij de d-pion cadeau en op de tiende zet de e-pion. Dat was zo erg nog niet, maar als hij dan, nadat ik Pxe5 speel, met de loper vanaf g5 de loper op e2 slaat in de veronderstelling dat, omdat mijn dame op d1 wordt aangevallen wel terug zal slaan met de dame, gaat het mis. De witte dame slaat niet terug maar kan direct naar d7, gedekt door Pe5 en schaak en de volgende zet mat op f7! Om kwart voor negen staat het 1-0 voor Erasmus.

Ik loop even de borden langs. Cor van As aan bord 1 tegen John van Waardenburg. Cor heeft het loperpaar, maar kan daar niet zoveel mee. Emil Verhoef aan bord 2 tegen Pieter Sandijck: nog niets van te zeggen. Gerrit Boer met wit aan bord 3 tegen Pearl Uittenhove, posteert zijn loper op g6. Die kan niet zomaar weggejaagd worden!

In de andere zaal op bord 4, daar speelt Karel de Neef tegen Erik Brok. Zijn eerste bondswedstrijd voor ons team. Alle stukken en pionnen nog op het bord. En op bord zes Daan Gijsbertse tegen Cor Paans, ook voor het eerst in ons team. Hij speelt een gedegen partij en blijft mooi overeind in het centrum.

Aan bord 7 onze derde invaller van vanavond: Fred de Heer tegen Hans van Gorkom. Fred heeft een paard gegeven voor drie pionnen en probeert uit alle macht, heel geconcentreerd, om dat overwicht aan pionnen te gelde te maken. Voor beide spelers is er nog het probleem van slecht ontwikkelde stukken. Fred heeft op zijn damevleugel nog de toren, het paard en de loper staan, en ik zie niet direct hoe die stukken bij de strijd betrokken kunnen worden.

Tenslotte bord 8: Alik Tchavelachvili, die tot nu toe 2 uit 3 aan het achtste bord scoorde, speelt tegen Willem Platje. Er zijn tegengestelde rokades op het bord gekomen dus dat beloofd wel wat.

Terug naar het zaaltje met de matadors van borden 1, 2 en 3. Daar blijken de matadors aan de vijandelijke kant te zitten. Eerst vergrijpt Gerrit zich en pakt een stuk in plaats van een toren. Zijn dame wordt dan aangevallen en omdat die natuurlijk gered moet worden kan de toren ontsnappen. Stuk achter. Ook Cor en Emil raken materiaal achter, strijden moedig voort zoals dat hoort maar delven uiteindelijk het onderspit.

Karel aan bord 4 heeft een mooie aanvalsstelling opgebouwd met pionnen dreigend richting de koning. Ik denk dat hij iets te snel met zijn pionnen verder gaat en beter eerst een of twee van zijn torens erbij had kunnen halen. Eén van de aanvallende pionnen verdwijnt van het bord. Gelukkig slaagt Karel er in om toch de aanval gaande te houden en hij grijpt de winst!

Alik aan bord 8 heeft de stelling net wat beter door dan zijn tegenstander en scoort weer een punt. Zijn score is nu 3 uit 4! Fred aan bord 7 krijgt inderdaad zijn stukken van de damevleugel niet goed in het spel. Hij houd het lang vol, maar moet het opgeven. Met de verliespartijen aan de eerste twee borden staat het nu dus 3-3!

Nog twee partijen zijn er gaande, in elk zaaltje één. Bij de partij van Daan zijn alle zware stukken geruild. Beiden hebben nog een loper en pionnen. Daan slaagt er in, nauwkeurig spelend, om een pion te laten promoveren: winst!

Het staat 4-3 en dat laat ik Gerrit aan bord 3 weten. Die biedt direct remise aan, maar dat mag zijn tegenstander natuurlijk niet aannemen. Als er een zwarte dame op het bord verschijnt en Gerrit nog verbonden pionnen op b6 en a5 heeft, lijkt het nog even spannend, maar eigenlijk heeft hij geen kans meer. Eindstand 4-4. Twee van onze punten komen van de invallers!

De stand na de vijfde ronde: Op de laatste plaats staat De Willige Dame met 1 matchpunt. Daarboven staan 4 teams met elk vier matchpunten. Erasmus is één van die teams en moet nog twee wedstrijden, allebei tegen teams die ook vier punten hebben! De eerstvolgende is dus weer een vier-punten wedstrijd en wel op maandag 4 maart uit tegen Dordrecht 5!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het vierde in klasse 2A van de RSB-competitie.

Bram de Knegt