Een griepgolf bij Erasmus, een verrassend tussenpodium en op bezoek bij 3-Torens

Finaleronde 7 was het hoofdgerecht op maandag 4 maart, maar deze maandag bleven er in de interne competitie veel stoelen leeg.

Zo speelde het eerste team uit tegen Krimpen aan den IJssel en het vierde team thuis tegen Dordrecht 5.

Door een gekke toevalligheid kon geen van de geplande partijen in de gesloten A- en B-groep doorgaan, omdat verschillende spelers zich deze avond ziek hadden gemeld. Een ouderwetse griepgolf?

Beterschap voor allen en hopen dat iedereen volgende week weer helemaal de oude is!

Gelukkig waren er nog voldoende interessante partijen in de C-groep met ook weer enkele grote verrassingen. En een dag later werd de partij tussen Davin Mostert en Anton van Berkel ook ingehaald, Davin deed hiervan verslag, wat later te lezen is!

Finalegroep C

Van de partijen heb ik deze maandag niets kunnen zien, maar daarom na ongeveer 2/3 van de competitie (na 7 van de 11 ronden) een korte beschouwing van de prestaties van de verschillende spelers in de C-groep.

In  de C-groep stonden er 15 partijen op het programma. En aan de top was het weer stuivertje wisselen. Aad Jan Roos won het topduel tegen de koploper Marcel Tillemans, waardoor Roos heel knap met 5½ uit 7 aan de leiding gaat met een plusscore van 1,5 punt ten opzichte van de eigen rating.

Topfavoriet Eric Hoogenes herstelde zich na zijn nederlaag in de vorige ronde met een overwinning op Daan Gijsbertse en staat nu ook op een gedeeld eerste plaats met 5½ uit 7. Ook Gijsbertse doet het erg goed in de C-groep met een plusscore van 1,41 punten ten opzichte van zijn rating!

Op een zeer fraaie derde plaats staat Gerrit Boer met een score van 5 uit 7 en een TPR van  1923 (en een plusscore van 1,59). Hij kreeg deze ronde een halfje vanwege een bye.

En dan de andere verrassingen in deze ronde. Wim Witvliet (1462) houdt Bernhard Ruimschoot (1686) heel knap op remise! En Rens Hesselmans (1328) doet hetzelfde tegen Ruud Neumeijer (1637). Danny Hetharia, net vorige week lid geworden wint al weer zijn tweede partij op rij, in deze ronde Jan Bruinsma!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep C.

Finalegroep B

In finalegroep B waren er op maandag dus geen partijen, maar op de dinsdag wel! Davin Mostert mailde een verslagje.

Davin Mostert – Anton van Berkel

Davin mailde een verslag van deze wedstrijd: “Wegens deelname van Anton van Berkel aan de huidige griepepidemie in Nederland werd de partij tussen Davin Mostert en de damkampioen verzet. Het programma liet echter niet toe dat de partij in een andere ronde gespeeld zou worden en zou dus op een andere dag ingehaald moeten worden. Gelukkig werd in de gastvrije schaakvereniging 3-Torens uit Berkel en Rodenrijs een alternatieve locatie gevonden, zodat we de partij daar op dinsdag 5 maart 2019 konden spelen.

Bij de binnenkomst van Mostert werd er door menig schaker verbaasd opgekeken. Was dit een nieuw lid? De terugkeer van een oud lid? Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat leden van Erasmus en 3-Torens geweest die hun lidmaatschap hebben uitgewisseld. Nu was daar echter geen sprake van en toen alle verwarring verdwenen was kropen Mostert en Van Berkel achter het bord.

Na een opening waar Mostert met de witte stukken koos voor een ontwikkelingsvoorsprong ten koste van een pion, koos hij voor een wat mindere voortzetting, waardoor zijn tegenstander Van Berkel terugkwam in de partij. Toen een toreneindspel met ongelijke lopers op het bord kwam had wit inmiddels weer wat lijnen bezet, zodat de stelling afstevende op een remise. Van Berkel wilde dit met een pion voorsprong eerst even zien en speelde stug verder. Even later bekende hij er inderdaad niet door te komen en daarop tekenden beide spelers voor de vrede: ½-½.

Na de puntendeling bekende Mostert gespeeld te hebben voor de winst, die er door sterk spel van Van Berkel na de opening eigenlijk niet meer in zat. Van Berkel vertelde op zijn beurt trots te zijn op zijn resultaten in de B-Groep, met een mooie partij tegen Gerard Kastelein en zelfs een vol punt tegen Paul Wilhelm. Met dit resultaat kwam hij op 2 punten en Mostert scoorde in drie partijen enkel nog remises. Zo blijft het spannend in de B-Groep, waar Leo de Jager op voorhand de beste papieren lijkt te hebben.

Na deze interessante partij werd er nog even nagepraat met de voorzitter van 3-Torens, Arjen Hofman, die tijdens de partij Mostert overigens keurig op de hoogte hield van de huidige ontwikkelingen in Madrid. Mostert gaf aan de krimp van zijn oude vereniging te betreuren, waarop Hofman stellig aangaf: “Momenteel zijn wij misschien niet een vereniging voor spelers met een heel hoge rating, maar we zijn wel een club met enthousiaste leden en die gezelligheid willen we uitstralen”. Dit beeld werd inderdaad bevestigd door het gastvrije gebaar wat er deze avond gemaakt werd richting onze twee spelers, waarvoor nogmaals onze hartelijke dank!”

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in finalegroep B.

En dan waren er weliswaar geen partijen in de A-groep, maar voor de volledigheid zijn hier alle uitslagen en de stand in finalegroep A te bekijken.

Frank van Zutphen