Overtuigende overwinning van het tweede viertal

De raket V2 van Erasmus is inmiddels goed op gang. Gisteren werd er gewonnen van het eerste viertal van Overschie spelend in de prachtige historische kerk in Overschie.

In allerlei kleine zaaltjes werd er daar gespeeld. Eén warm zaaltje voor de bond, één voor de jeugd en één voor de volwassenen.

Het was opvallend hoe weinig mensen er waren. Uiteindelijk merkte ik op dat de keuken nog de drukste plaats was omdat daar geklaverjast werd. Kortom, van zo’n club moet je dus wel van het eerste viertal kunnen winnen. En dat deden we dan ook. In volgorde hier de resultaten.

Aan bord 2 was Peter Aarnoudse met wit te sterk voor zijn tegenstander. Hij won een stuk en wist daarna nog een stuk te winnen. Peter gaat als een trein met 3 uit 4 en is de op één na beste scorende speler van deze viertallen in de competitie 1B. Inmiddels is zijn TPR naar 1806 gestegen.

Daarna was het aan ondergetekende om te winnen op bord 4. Mijn tegenstander dacht de gedegen CaroKann met frivole aanvalletjes te kunnen ondermijnen en vergat dat een degelijke stelling ook wat waard is. Een pion kon hij wel overleven, maar de kamikaze aanval die hij daarna dacht te moeten lanceren niet.

Hierna bleef het even stil. Hans Brobbel aan bord 1 stond niet best, hij had een kwaliteit verloren na een lepe combinatie van zijn tegenstander en had daar niets voor teruggekregen. Hij knokte door en door, maar uiteindelijk verloor hij.

En toen kwamen we bij bord 3 uit, Daan Gijsbertse. Hij zette zijn partij goed op, kreeg druk via een lange rokade tegen een niet helemaal correcte Pirc-verdediging. Hij vergat de aanval te openen met h4 en daardoor werd het erg statisch, maar het bracht hem wel pionwinst. Toen Daan probeerde de boel te forceren en zijn koning in het spel bracht ging het even mis en zag hij een combinatie over het hoofd. En dat koste een stuk en leverde een vrijpion op.

Het zag er op het eerste gezicht niet zo goed uit. Maar Daan deed het goed en zwart moest een stuk teruggeven om de nieuwe dame er af te slaan. Het spektakel was nog niet over. Daan haalde weer een dame, zijn tegenstander daarna ook. Daan gaf zijn dame voor de dame van zwart maar had nu zijn koning aan de kant van alle nog op het bord staande pionnen. En jawel, hij hield een niet tegen te houden vrijpion over en zou zonder het opgeven van zijn tegenstander een derde dame gehaald hebben.

En daarmee werd het 1-3 voor ons als gast en schuiven we naar de tweede plaats in de competitie en zijn de koploper 3-Torens weer op een half punt genaderd. Zij verspeelde een punt door met 2-2 gelijk te spelen. Aangezien we 3-Torens op 18 maart thuis krijgen hebben we het kampioenschap nog in eigen hand. Als we die wedstrijd winnen en van Spijkenisse winnen zijn we kampioen. Ze hebben iets meer Elo-punten maar ook niet zo heel veel meer. Dus we gaan ervoor.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het tweede viertal in Divisie 1B van de RSB-competitie.

Victor Hooftman