Erasmus voorjaars-jeugdschaaktoernooi 2009

Op 7 maart 2009 vond ons inmiddels tweede jeugdschaaktoernooi plaats. We hadden er echt zin in, want er hadden zich ongeveer 30 jeugdspelers voor aangemeld. Zelfs uit Brussel hadden zich enkele jeugdspelers gemeld, waardoor we nu een met trots van een internationaal jeugdtoernooi kunnen spreken. Evenals vorig jaar was schoolschaakvereniging Klim-Op, met jeugdleider Jan Sijbesma met 8 jeugdspelers goed vertegenwoordigd.

Vanaf 10.00 uur was onze speelzaal open en tot 10.30 uur werden de groepen definitief vastgesteld. We deden erg ons best om de vijf groepen van elk zes spelers zo eerlijk mogelijk naar sterkte in te delen. Maar ook hielden we rekening met de wensen van de deelnemers zelf. En dat bleek best een lastige klus! Uiteindelijk ging het tweede Erasmus jeugdschaaktoernooi om 11.00 uur echt van start. Een volgende keer zullen we nog beter communiceren over starttijd en de tijd dat de zaal open is voor de inschrijving. In de groepen 1 en 2 speelden de sterkste deelnemers. Zij speelden rapidschaak en hadden 20 minuten per persoon per partij. De groepen 3,4 en 5 speelden ook rapid, maar in een tempo van 10 minuten per persoon per partij; dubbele rondes dus.

Het bleef spannend tot de laatste ronde, behalve in groep 2, waar Wang toch echt wel te sterk was. Maar hij durfde het nog niet aan in groep 1 te spelen. Volgende keer groep 1 dus, Wang! Voor de plaatsen 1,2 en 3 werd om geldprijzen gespeeld. Alle deelnemers gingen met een dikke reep chocolade huiswaarts. De toernooiwinnaar kreeg natuurlijk een fraaie beker.

Groep 1

Winnaar van groep 1, en dus ook winnaar van het toernooi, werd Robin Lecomte (Klim-Op) met 4½ uit 5. Hij was dit jaar de D-kampioen van de RSB. Robin ontving met een trotse glimlach de prachtige toernooibeker. De tweede en derde prijs gingen naar Lennard Kraayenbrink (Krimpen aan den IJssel) en Nick Groeneweg (Spijkenisse).

Groep 2

Deze ook sterke groep werd overtuigend gewonnen door Wang Yang (Klim-Op) met 5 uit 5. Hij was het afgelopen jaar de E-kampioen van de RSB. Wang was eigenlijk wel te sterk voor deze groep. Volgens zijn jeugdleider hoorde hij qua speelsterkte in groep 1 te spelen, maar dat zag hij dus zelf heel anders. De tweede prijs werd veroverd door Tip Ketelaar (Caïssa Amsterdam). Kenny Oliveira (Klim-Op) en Andrew St George (Messemaker 1847) eindigden met ieder 2½ punt uit 5 op de derde plaats.

Groep 3

Deze groep werd zeer overtuigend gewonnen door derde-stapper Quintin Raemaekers van SV Klim-Op met 7 uit 8, gevolgd door Nathaniël Faybish (Chess Club Anderlecht). Op de derde plaatsen eindigden Kaitlyn St George (SV Messemaker 1847) en Maarten Hoeneveld (Caïssa Amsterdam).

Groep 4

Met de indrukwekkende score van 8 punten uit 8 wedstrijden eindigde Rohan Adjodha, tweede-stapper van Klim-Op, overtuigend op de eerste plaats van groep 4. Op enige afstand gevolgd door Walter Luimes (Messemaker 1847) met 5½ punt en Zakaria Abderrahim (RSR Ivoren Toren).

Groep 5

Met de ongelooflijke score van maar liefst 10 punten uit 10 wedstrijden eindigde Rohid Adjodha, tweede-stapper, Klim-Op, overtuigend op de zeer verdiende 1e plaats. Op de tweede plaats eindigde onze eigen jeugdspeler Antonie Louter (Erasmus), met ook een fraaie score van 8 punten. Jamila Kerkmeester werd derde met 5½ punt.

Volgend jaar gaat SV Erasmus zich melden voor de Grand Prix voor Jeugdschaaktoernooien. Tot volgend jaar!! Iedereen die een e-mailadres heeft achtergelaten krijgt natuurlijk weer een uitnodiging voor ons derde jeugdschaaktoernooi in maart 2010.

Vriendelijke groet en veel succes met alle toernooien die je dit jaar nog gaat spelen.

Namens de jeugdschaakcommissie

Jaap van Meerkerk