Erasmus bekert verder

Ons bekerteam heeft ook de tweede ronde van de RSB-beker overleefd en zich voor de derde ronde geplaatst tegen Shah Mata, dat na snelschaak RSR Ivoren Toren uitschakelde.

Ofschoon wij op papier favoriet waren, hebben wij het tegen De IJssel niet cadeau gekregen. De teams waren goed aan elkaar gewaagd en alle partijen werden pas in de tijdnoodfase beslist. De eerste beslissing viel op bord 4 waar Cander Flanders met zwart het moest opnemen tegen Leon Jacobse. Cander stond na Siciliaanse opening een groot deel van de partij wat onder druk. Toen hij eindelijk onder deze druk uit kwam en met een pion oprukte, vroeg Cander aan mij of hij eventueel remise mocht geven (tijdnood). Gezien de stand op de andere borden vroeg ik Cander om op winst te spelen. Twee zetten later wist Cander al het punt binnen te hengelen: 1 – 0.

Kopman Andrzej Pietrow kwam tegen Pim te Lintelo in de problemen toen zijn tegenstander over de a-lijn binnenkwam. Andrzej wikkelde af naar een eindspel, waar hij met zorgvuldig verdedigen net remise kon houden: 1½ – ½.

Op bord 2 mocht Frank van Zutphen het met zwart opnemen tegen Frank Visser. Frank haalde twee openingen door elkaar en moest de gehele partij vanuit de verdediging spelen. Nadat Frank naar een stelling met een kleine kwaliteit tegen een pion kon afwikkelen, ontstond een wilde stelling. Ondanks twee binnengekomen torens, gooide Frank in een alles-of-niets-poging zijn vrijpionnen naar voren en sloeg koelbloedig toe: 2½ – ½.

Michael Siban liet tegen zien dat hij een versterking voor onze vereniging is. Hij speelde sterk en kwam tegen Hans Lodeweges een pion voor en bracht zijn tegenstander in vliegende tijdnood. Wonderbaarlijk ontsnapte hij toch nog en moest Michael berusten in remise. De winst was echter al binnen.

Al met al een keurig resultaat, dat vertrouwen geeft voor de kwartfinale tegen Shah Mata. De winnaar van deze wedstrijd moet het waarschijnlijk opnemen tegen favoriet Spijkenisse, dat tegen WSV naar verwachting niet in de problemen zal komen. Kijk hier voor alle uitslagen van de RSB-beker.

Ruurd Ouwehand