Een benauwde ontsnapping

Daar mocht wel van gesproken worden aan het einde van de ontmoeting Erasmus 1 – CHESS 1 op de laatste dag van januari. Andrzej Pietrow scoorde nog net op tijd het nog nodige halve puntje tegen Ron Burgerhout en daarmee werd een nederlaag op het nippertje voorkomen.

Beide clubs hadden een invaller dus waren de handicaps mooi verdeeld. De opening van het puntenfestijn werd verzorgd door Mari Hofman, die Erik Smeekes aan de zegekar wist te binden. Vervolgens werden geen beslissingen genoteerd tussen Cander Flanders en Bas van Driel en ook Evert van den Hooven kwam niet verder tegen Martin van der Hidde.

Dan werd opnieuw een remise aangetekend en nu bij René Mersch en Leo Verhoeven, maar een verdere uitloop in de score werd zichtbaar toen Frank van Zutphen zegevierde over Bart Voogt. Dat was overigens niet gemakkelijk gegaan, want eerst moest een kwaliteit achterstand worden goedgemaakt.

Daarmee was het succesvolle verhaal wel afgerond (3½ – 1½) en werden slechts nederlagen geleden. Eerst door Reinier Hoogeveen die zich een stuk afhandig had laten maken door Cenk Ergen en ook Ruurd Ouwehand, die een pion achterstand tegen Jan van Elburg niet had weten te compenseren. Daarmee was de stand weer gelijk getrokken en die werd niet meer gewijzigd omdat Andrzej Pietrow nog net eeuwig schaak wist te bereiken tegen Ron Burgerhout.

Zo eindigde de match dus onbeslist en verkeert ons team met vier punten uit vier ontmoetingen voorlopig nog in rustig vaarwater. Kijk hier voor de uitslagen en de stand in de promotieklasse van de RSB.

Arie de Jong