Derde pakt in vierde wedstrijd vijfde punt! Joram matchwinnaar

Dinsdag 6 december reisde ons derde naar Nieuwerkerk om het aldaar op te nemen tegen hun tweede. Het voltallige team was aanwezig. Kort na de openingszetten leek het wel of Sinterklaas zich had vergist en nog vrolijk cadeautjes aan het uitdelen was. René Weerts kwam mij snel melden dat het er naar uitzag dat we een zware avond tegemoet gingen.

Mihailescu kon zich echter al snel revancheren voor zijn verlies uit de eerdere partijen en bracht al rond 21:00 uur voor ons het eerste punt op het scorebord. Kort daarna hoorde ik echter zorgwekkend gemompel van Cor die op het achtste bord naast mij zat. ” Wat een *!&$%! zet” (vul zelf verder in) en “slechtste partij in 10 jaar” waren de vooraankondigingen voor een 0 kort na tienen. De stand op het bord van René deed ook het ergste vermoeden. Hij leek een stuk achter te blijven. Hij kon het echter compenseren met een overmacht aan pionnen. Daarmee lukte het hem zijn tegenstander steeds verder naar achteren te drukken en uiteindelijk de winst te pakken. Analyse achteraf leerde dat hij zo ongeveer nog de enige winstmogelijkheid had gevonden en dat iedere andere variant voor hem verloren was. Maar ja dat is achteraf.

Jan Hoek van Dijke speelde een partij waarin zijn tegenstander een sterke aanval leek te hebben. Alle zware stukken inclusief die van Jan zelf waren gericht op de arme koning op b8. Met knap verdedigen wist Jan het echter toch remise te houden. Zelf kwam ik niet lekker uit de opening, een partijtje Frans. Mijn tegenstander besloot mij echter ter wille te zijn door een sterke loper in te ruilen tegen een door mij wat minder gewaardeerd paard. Daarmee was hij het initiatief eigenlijk wel kwijt. Aanvankelijk leek hij nog wel een wat betere pionnen stelling te hebben. Hij besloot echter ook dat voordeel niet geheel uit te buiten maar door herhaling van zetten op de puntendeling aan sturen.

Daarmee was het 2 – 3 voor ons.

Een analyse van de drie resterende borden leerde dat Bram en John moeilijk stonden. John kon het inderdaad niet redden. Bram had een ingewikkelde partij met voor beiden uiteindelijk een koning en een pion. Zijn tegenstander promoveerde eerst maar zat in vliegende tijdnood. Daardoor leek Bram nog kansen te hebben. Met minder dan een minuut op de klok lukte het hem echter toch het punt veilig te stellen. Daarna ontstond nog een discussie of Bram niet toch remise had kunnen houden. Er was echter in de tijdnoodfase niet meer genoteerd en de meningen liepen uiteen of de stelling waaruit remise gemaakt had kunnen worden nu wel of niet op het bord had gestaan.

In ieder geval stonden we wel met 4 – 3 achter.

Alle hoop werd daarop gevestigd op Joram. Die stond inmiddels een kwaliteit voor. Dit werd gecompenseerd door twee lastige verbonden vrijpionnen, die steeds dichter naar de promotievelden oprukten. Joram kwam steeds dichter bij het vallen van de vlag. De stelling was dermate ingewikkeld dat in de beperkte tijd eigenlijk nauwelijks meer alle varianten goed te bekijken waren. Diverse penningen en mogelijke schijnoffers behoorden tot de mogelijkheden. Uiteindelijk was er zelfs een variant waarbij zijn tegenstander kon promoveren, maar dat zou moeten bekopen met mat in twee. Joram hield onder de druk van de klok keurig het hoofd koel en zette zijn tegenstander mat.

Onder luid gejuich was daarmee de 4 – 4 veilig.

Kijk hier voor alle uitslagen en de huidige stand in de tweede klasse van de RSB competitie.

Ron Ansem