Jaap van Meerkerk en Teije de Jong spelen mee aan Tata Steel Chess Tournament

Even een korte terugblik op mijn eerste twee partijen die ik tot nu toe gespeeld heb in groep 4 (ratings 1800-1900). Helaas heb ik beide partijen verloren. Ik kan het niet laten er steeds een scherpe pot van te willen maken. Kort verslag:

Eerste partij: Met zwart tegen Cees Kein (Nieuwerkerk). Vorig jaar, in de externe wedstrijd tegen Nieuwerkerk wist ik van hem te winnen. Hij stond beter, maar met een gemende combinatie wist ik toen zijn koningsvleugel te slopen. Hij zei me nu, na afloop van onze openingswedstrijd van de vierkamp, extra alert geweest te zijn op onverwachte grappen en combi’s.

Er kwam een Trompovski (1. d4 Pf6, 2. Lg5) op het bord. Ik wilde niet met de hoofdvariant verder (2. … Pe4) omdat ik die nooit in de serieuze partij heb gespeeld en ook om Cees in wat minder bekend terrein te loodsen, dus 2. … d5. Al begaven we ons beiden op onbekend terrein. Ik kreeg een dubbelpion op de f-lijn en kon het loperpaar niet goed tot gelding brengen, offerde een pion op de damevleugel voor tegenspel, bleef die achter en verloor de partij. Cees heeft goed gespeeld, hulde.

Mijn tweede partij was tegen Dirk Bergmans. Dat was een regelrechte tegenvaller. Ik kon eindelijk eens mijn wapen tegen de Benoni spelen, kreeg (uiteraard) voordeel met mijn f4-variant en omdat zwart ook nog eens na 7. Lb5+ met 7. … Ld7 voortzette. Maar na 8. e5 speelde zwart De7 (voor mij nieuw). Ik had daar met Pf3 op moeten reageren (denk ik, nog even uitzoeken), maar deed De2 om met schaak te kunnen terugnemen op b5. Koos daarna een verliezend plan door een verkeerde pion op b7 te roven. Ik kon snel de stukken in de doos doen. Nou snel, we hebben aardig wat tijd zitten rekenen.

Na deze partij kon ik heerlijk naar de grote tent waar de grootmeesterpartijen worden becommentarieerd door de onvolprezen grootmeester Sokolov. Doet ie uitstekend.

Teije de Jong speelt ook mee in groep 6, hij doet het met een overwinning en een remise uitstekend en staat alleen aan de leiding in zijn groep.

Vandaag (zondag) wordt de laatste ronde gespeeld van de weekendvierkampen. Kijk hier voor de uitslagen van groep 4O (Jaap) en de uitslagen van groep 6G (Teije). Of hier voor alle informatie over het Tata Steel Chess Tournament.

Jaap van Meerkerk