Erasmus 2 degradeert nog niet na terechte nederlaag

De uitwedstrijd tegen 3-Torens in Berkel en Rodenrijs leverde een 6 – 2 nederlaag op, waar niet veel op af te dingen valt.

Wilhelm op bord een liep tegen een lijfvariant op van de van een schaaksabbitical teruggekeerde Jan de Wit. In de analyse achteraf werd fijntjes uit de doeken gedaan, hoe goed zwart komt te staan na Pa6 in een scherpe Grünfeld. In 20 zetten was het bekeken. Ook Frits Steenbergen gaf te veel pionnen weg, maar daar stond een stukwinst tegenover (niet geforceerd) zodat het punt hier naar Erasmus ging.

Arie de Jong en Emil Verhoef verloren regelmatig en Jan Smit bleef in een wait and see-variant goed overeind tegen Hoogenes. Ook Pim Kleinjan kon een remise optekenen na een gelijkopgaande wedstrijd.

Op bord twee speelde Jaap van Meerkerk tegen Johan Quist een langdurig eindspel met toren en loper en van zijn kant een isolani op het midden van het bord. Wellicht waren er remisekansen, maar aan het eind van de avond moest toch de vlag gestreken worden.

Blijft nog over het slot te vermelden van Gilles’ partij: na door een kleine onzorgvuldigheid de winstkansen kwijt te zijn geraakt ging in het uitvluggeren met veel meer tijd voor ons de ene na de andere pion eraf zodat een remisestand in een nul resulteerde .

Volgend jaar moeten we misschien een klasse lager spelen, maar als de laatste wedstrijd gewonnen wordt en de concurrent verliest blijven we nog in de 1e klasse…

Alle uitslagen en de stand zijn hier na te lezen.

Paul Wilhelm