Gezellige opening van het nieuwe seizoen

Maandag 3 september organiseerde Erasmus op de eerste schaakavond van het nieuwe seizoen een open avond.

Oud-leden en andere naasten waren hiervoor uitgenodigd om weer eens bij te praten en de banden aan te halen. Helaas viel de opkomst van oud-leden wat tegen, al mochten we wel Aad-Jan Roos (oud-Hillegersberg) verwelkomen.

Twee groepen gingen snelschaken en één groep had de voorkeur voor een avond rapidschaak.

Een mooie avond om weer eens te kijken of de schaakgewrichten al weer soepeltjes waren voor het nieuwe seizoen. Aan het gezucht en gesteun af en toe te horen, bleek dat soms toch nog tegen te vallen. Al met al was het maar goed, dat het nog ging om een voorproefje voor het echte seizoen. Vanaf maandag 10 september gaan we weer echt beginnen met de interne competitie!

Maar uiteraard werd er ook gestreden op de borden. Bij het snelschaken bestond het programma uit een voorronde en een finaleronde. De sterksten kwamen in groep 1 terecht, de op het schaakbord minder gelukkigen in groep 2.

Met nog één ronde te gaan was het nog superspannend in de eerste groep. Drie spelers (Flanders, Van As en Van Zutphen) gingen met 3 uit 4 aan de leiding en zij hoefden in de laatste ronde niet tegen elkaar te spelen.

De laatste ronde ging het echter mis voor twee van de drie koplopers. Flanders liet zich mat zetten door Mihailescu. Hierdoor werd Mihailescu gedeeld tweede in de eerste groep (met onder meer Flanders, maar voor erkende kanonnen als Wilhelm en Van Meerkerk)! Van As liet zich in de laatste ronde ook de kaas van het brood eten door Wilhelm en werd daardoor ook gedeeld tweede (op SB-punten zelfs tweede). Van Zutphen wist wel zijn laatste partij te winnen en werd daardoor bekroond tot kampioen van de eerste groep.

Van de tweede groep is wat minder bijgebleven. Arie de Jong was ongenaakbaar en behaalde een 100% score!. Simons kon met een puntje achterstand als enige nog enigszins in de schaduw blijven.

Vier spelers speelden een rapidcompetitie. Onder hen oud-speler van Hillegersberg, Aad-Jan Roos. Zeven jaar nauwelijks gespeeld, maar dat was nauwelijks te merken. Met twee remises en een overwinning werd hij achter Verhoeven knap tweede in de rapidgroep! Dat belooft nog veel goeds!