De melkbus

Mijn eerste bestuursstatus was: Commissaris van Materiaal…

Ik vond het leuk om vroeg op de club aanwezig te zijn. Ik zette op alle beschikbare tafels de borden en stukken klaar. Zo kon een ieder die binnen kwam meteen aan de slag met een vluggertje of iets dergelijks. Ik vond het belangrijk, vanwege het uitnodigende uiterlijk van de klaar staande borden en stukken en het zich meteen “thuis” voelen van de verschillende leden.

In die tijd (ik ben slecht in het onthouden van bepaalde tijden) kwam een van de eerste schaakcomputers op de markt. Ik vond het wel wat om zo’n apparaat in de club te introduceren. Helaas, het ding moest Fl. 1000,- kosten. Dat konden we de penningmeester niet aandoen.

Ik leende van mijn oudste zoon een ouderwetse melkbus. Vervolgens maakte ik een thermometer van hout met een maataanduiding tot 1000! Die zette ik in die bus met de uitnodiging er enige duiten in de bus te deponeren! Binnen een paar maanden was het doel bereikt; Fl. 1000,- en kon de computer worden besteld!

Jan van Dijk