Verslag Erasmus Rapidtoernooi 2012

Zaterdag 20 oktober 2012 werd al weer voor de derde keer het Erasmus Rapidtoernooi georganiseerd. Een ijzersterke editie met een IM en twee FM’s en maarliefst 12 spelers met een rating boven de 2000. Daarbij ook een record aantal deelnemers, met ook vele bekende gezichten van de voorgaande edities.

De winnaar was één ronde voor het einde reeds bekend. FM Joost van Ruitenburg was niet te stoppen en wist met een zeer fraaie 100% score. Onder meer Fred Slingerland, Jan van Overdam en Ivo Wantola werden aan de zegekar gebonden alsof zij geen topschakers waren.

Update: de overwinning van Joost in de zesde ronde op Jan van Overdam bleek toch wat fortuinlijk tot stand gekomen, in een gewonnen stelling maakte Jan van Overdam een blunder, waardoor hij zijn partij op moest geven. Die was wel direct beslissend, hierdoor was Joost niet meer in te halen.

54 deelnemers waren naar Laurens Arcadia gekomen om in zeven ronden uit te maken wie zich de “Open rapidkampioen van Erasmus 2012” mocht noemen en daarmee de opvolger van Mark Timmermans en Levon Galoyan mocht noemen.

Deze editie was sterker dan ooit met als topfavorieten FM Ivo Wantola, FM Joost van Ruitenburg, IM Fred Slingerland en Julian van Overdam en gevaarlijke outsiders als Nathanael Spaan en Jan van Overdam. Rond 10 uur werden de klokken aangezet voor de eerste ronde.

In een goede sfeer werd het toernooi gespeeld en al na zes ronden was de winnaar bekend. Joost van Ruitenburg had nog steeds de volle 100% score, terwijl zijn opponenten na zes ronden maximaal 4½ punt hadden.

De strijd om de tweede plaats bleef tot de laatste ronde spannend. Uiteindelijk eindigden op een gedeelde tweede plaats Fred Slingerland, Julian van Overdam en Jan van Overdam met 5½ punt uit zeven partijen.

Prijswinnaars

Naast de nummer 1 waren er dus drie spelers die op een gedeelde tweede plaats waren geëindigd. Zij werden gehuldigd door de wedstrijdleider Jaap van Meerkerk.

Fred Slingerland

Julian van Overdam

Jan van Overdam

Ratinggroep I

Naast de reguliere prijzen waren er ook nog ratingprijzen. Voor de beste prestatie van de eerste ratinggroep werd gekeken naar de scores van spelers met een rating tot en met 1840.

Gerard Kastelein

Winnaar ratinggroep I met een score van 5 uit 7

Wilfried Graveland

Gedeeld nummer 2 ratinggroep I met een score van 4½ uit 7

Klaas de Ruijter

Gedeeld nummer 2 ratinggroep I met een score van 4½ uit 7

Ratinggroep II

Voor de tweede ratinggroep werd gekeken naar de beste scores van spelers met een rating tot en met 1600. Drie spelers eindigden hier op een gedeelde eerste plaats.

Tabitha Snikkers

Gedeelde winnares ratinggroep II met een score van 3½ uit 7

Dominique Taapken

Gedeelde winnaar ratinggroep II met een score van 3½ uit 7

Bert-Jan Melchers

Gedeelde winnaar ratinggroep II met een score van 3½ uit 7

Een bijzonder dank voor een aantal mensen, die deze mooie dag mogelijk hebben kunnen maken. Allereerst Laurens Arcadia voor het gebruik van de zaal en de catering, die weer uitstekend op orde was. Daarnaast was deze dag ook niet mogelijk geweest zonder een aantal bijzondere personen: Jan Melis (die de hele dag achter de bar heeft gestaan om eenieder van een natje en een droogje te voorzien), Jaap van Meerkerk en Leo Verhoeven (die ervoor zorgden dat de wedstrijdleiding soepel en zonder problemen is verlopen). Ook een woord van dank voor Ab Scheel voor het maken van alle foto’s (ook de foto’s, die bij dit bericht staan).

Maar het was vooral een mooi toernooi dankzij alle deelnemers. Wij hopen erop jullie volgende jaar weer te mogen verwelkomen!

Alle uitslagen en de eindstand van het Derde Erasmus Rapidtoernooi zijn hier te vinden.