Erasmus 1 goed uit de startblokken

De eerste wedstrijd in het seizoen is geëindigd in een duidelijke en terechte overwinning voor Erasmus. Het ratingoverwicht zegt misschien niet alles, maar dat 5 spelers van ons ieder 100 punten meer hadden moet er toch ook uitkomen.

Na twee snelle remises van Van Meerkerk (bord 6) en Flanders (bord 7) kon Wilhelm (bord 4 met zwart) tegen elven na wat zwakkere zetten van de opponent het eerste volle punt leveren. Hij had een pion geofferd voor druk, maar wit wist zich eruit te wurmen, totdat hij onnodig de zwarte dame binnen liet komen.

Even later kwam Vrolijk (bord 3) met een pionnetje meer in een gewonnen dame-eindspel. En Frank van Zutphen op bord één had een groot ruimteoverwicht, waarna de zwarte stelling implodeerde.

Dat was dus 4 -1 voor ons.

Alleen Verhoeven (bord 2) leek het moeilijk te hebben. Eerst was er niet veel aan de hand in een dichtgeschoven Franse partij, maar toen zwart de stelling met f5 opende kreeg wit grote kansen. Het leek mis te gaan voor onze man, maar koel verdedigen hield hem overeind en in tijdnood werd in een tamelijk onduidelijke stelling remise gegeven.

Tot slot won Van ’t Hoenderdaal (bord 5) in een drukstelling een stuk met mataanval en wist Ruurd Ouwehand (bord 8) zijn tegenstander op alle mogelijke manieren te pennen, zodat hier ook twee punten bijgeschreven konen worden. Een goed begin (een 1½ – 6½ overwinning), wat naar promotie zou moeten leiden.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Paul Wilhelm