Derde grijpt strohalm

Na de eerste drie wedstrijden verloren te hebben en daarmee dus stijf onderaan te staan moest er gepresteerd worden om nog enige kans te hebben om niet te degraderen.

Op vrijdag 14 december togen we met die opdracht naar het NIVON gebouw om het op te nemen tegen het vijfde van RSR Ivoren Toren. Op papier hadden we een betere kans dan in de eerste wedstrijden, wisten we omdat het ratingverschil nu minder in ons nadeel was. Echter de tegenstanders zaten eigenlijk in een zelfde positie als wij. Een 4 punten wedstrijd dus.

De teamcaptain had getracht met een zo sterk mogelijke opstelling te verschijnen. Zo was het gelukt om Bram de Knegt weer op te stellen en was zelfs Herman Beerling bereid voor deze keer de brigdekaarten in te ruilen voor schaakstukken.

Hesselmans en Beerling raakten verzeild in varianten van het Siciliaans. De Knegt kwam met d4 en c4 in een Engelsachtige stelling terecht. Zelf speelde ik het voor mij vertrouwde Blackmar-Diemer. Het werd door Raviv niet aangenomen maar daardoor kreeg ik uiteindelijk wel wat meer overwicht in het centrum.

Kennelijk was de Siciliaan voor Herman ook een prima openingsbod want iets na negenen kon hij al het eerste punt voor ons laten optekenen. Op het bord van Hesselmans was toen al het nodige hout, waaronder de beide dames op de 10e zet, buiten spel gezet. Joram kwam in een lastig eindspel terecht. Niet geheel duidelijk of hij daar nog winstkansen in had. Er werd besloten tot remise. Geen nood. Lucian Mihailescu stond een stuk voor dus dat bood perspectief. Kort daarop trokken er toch nog donkere wolken voor de spreekwoordelijke zon en het was al niet zo warm in de zaal.

Harry Nefkens, die gevraagd was in te vallen omdat Cor van As wegens gezondheidsredenen niet kon spelen, bezweek onder de druk die Kievit in de stelling had opgebouwd. Daarmee was de stand weer gelijk. Gelukkig kreeg ik zelf door verdubbeling van mijn torens in combinatie met een sterk paard op d6 en sterke lopers zo veel aanvalsdruk dat Raviv in een korte combinatie mat liep. 2½ – 1½ voor ons. Kort daarna kon ook Lucian het punt incasseren en leek er geen vuiltje meer aan de lucht. In de resterende drie partijen stonden we zeker nog niet slechter dus dat laatste puntje moest haalbaar zijn.

Het werd echter nog ongemeen spannend. Bram brak gebrek aan wedstrijdritme op. Hij moest uiteindelijk tegen Leo van Dongen een kwaliteit geven en kon het daarna in tijdnood niet meer goed maken. Jan Hoek van Dijke stond in een lastig pionneneindspel 2 tegen 3 pionnen met beiden nog een paard wel licht in het voordeel maar dat was nog niet makkelijk te winnen. Hij overwoog remise aan te bieden.

Op dat moment leek Hesselmans met 2 pionnen meer beter te staan. Hij zag vervolgens over het hoofd dat hij een volle toren had kunnen winnen, waardoor zijn tegenstander nog spel hield terwijl ook daar het rode gebied op de klok in beeld kwam. Jan had inmiddels weten af te ruilen naar koning, paard voor zijn tegenstander en hem zelf waarbij hij tevens nog een pion had. Daarbij zat zijn tegenstander meer in tijdnood dan hij. In de wetenschap dat remise daar te claimen viel werd geadviseerd door te spelen omdat niet zeker was of Rens het hoofd koel genoeg zou houden.

Gelukkig bleek even later dat de pionnenvoorsprong van Rens toch voldoende was voor de volle winst en kon Jan voor zijn eigen resultaat gaan. In een stelling die op zich al gewonnen was besliste vervolgens de klok in Jans voordeel. 5½ – 2½ voor Erasmus!!

We leven nog.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Ron Ansem

Teamcaptain