Verslag dagvierkampen Frank van Zutphen

Ieder jaar is het vaste prik. Ieder jaar bezoek ik het Tata Steel Chess Tournament in Wijk aan Zee. Dit jaar voor het eerst sinds ruim 10 jaar geleden zelf ook weer meegedaan.

Het blijft een fantastische combinatie. Schaken in één zaal met de top van de wereld en met bijna 900 anders schakers. Wat een happening!

Dag 1. Tot twaalf uur is het mogelijk om in te schrijven en de eerste ronde begint pas om half twee. Hmm… Van de nood dan maar een deugd maken en een fraaie wandeling door de duinen van Wijk aan Zee gemaakt. Je zou zeggen, dat ik hierdoor goed wakker aan de eerste ronde begon. Tja, dat bleek tegen te vallen.

Ik speelde de eerste ronde in groep 3B met zwart tegen Roel van Duijn (bekend oud-politicus en oprichter van Provo en de Kabouterbeweging, rating 1919). Na een zet of twintig stond ik met mijn rug tegen de muur en was het wachten tot de trekker over werd gehaald. Dit terwijl ik op dat moment nog slechts 30 minuten had tegen 50 minuten.

Komt tijd, komt raad. Niet alleen spreekwoordelijk, maar zelfs letterlijk. Van Duijn vergat op dat moment zijn klok in te drukken. Een kansje om nog eens diep de stelling in te duiken. Het werd een cadeautje van twintig minuten. En dan moet je een gegeven paard niet in de bek kijken.

Dit bleek het keerpunt in de wedstrijd te zijn. Van Duijn was hierdoor wat uit zijn evenwicht en speelde enkele zwakkere zetten, waardoor ik de kans kreeg om het initiatief over te nemen. De partij duurde nog lang met kansen over en weer, maar uiteindelijk trok ik aan het langste eind. Vandaag is op deze website ook het verhaal “Gelijkspel” van Jan van Dijk verschenen. Tijdens deze partij moest ik vaak aan dat verhaal denken.

Dag 2. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Eerder uit Rotterdam vertrokken vanwege alle filerecords (meer dan 1.000 km), maar ik kon gewoon zonder problemen doorrijden. Zodoende dus weer ruim een uur te vroeg. Ach, dacht ik, dan doe ik toch weer lekker een rondje door de duinen? En waar dit normaal gesproken toch een verfrissend effect zou moeten hebben, bij mij werkt het blijkbaar niet…

In de tweede ronde mocht ik het opnemen tegen Bas Jonkers (rating 1797). Weer kwam ik met zwart niet heel erg lekker uit de opening. Toen Jonkers mijn koningsstelling dacht open te breken, kon ik de zware stukken ruilen en kreeg ik een heel klein voordeeltje. Maar alles bij elkaar was het toch een wat vlakke partij en werd de remisemarge eigenlijk niet overschreden.

Tijd voldoende dus om eens naar de GM partijen te kijken. Anand speelde een nu al klassieke partij tegen Aronian (absolute aanrader om na te spelen) en ook Carlsen liet tegen Harikrishna zien waarom hij de beste van de wereld is.

Dag 3. De derde ronde mocht ik het met wit opnemen tegen Eric Porteman (rating 1943). Dit maal geen tijd voor een strand-/duinwandeling en of het daar mee te maken had? Zowaar kwam ik goed uit de opening. Om spel te krijgen offerde zwart een pion, maar ik kon de dreigingen goed pareren. Ik kon mijn stukken steeds op de goede velden plaatsen, waardoor mijn voordeel steeds iets groter werd. Het einde kwam wat sneller dan verwacht toen Porteman wat zwakkere zetten speelde.

Per saldo dus met 2½ uit 3 partijen geëindigd en daarmee zowaar mijn groep gewonnen. Kijk hier nog eens voor alle uitslagen en standen van groep 3B van de dagvierkampen.