Het tweede lijdt een forse nederlaag

Het bezoek aan Onésimus 1 op donderdag 7 februari bracht niet het gehoopte succes.

Integendeel, geen van de vertegenwoordigers van team 2 wist een punt te scoren en uiteindelijk waren slechts 4 remises ons positieve aandeel in de uitslag.

De start werd verzorgd door Ruurd Ouwehand. Hij kreeg een Cambridge Springs voorgeschoteld en verzuimde daarin de gebruikelijke zet Pf3-d2 in te lassen. Na 16 zetten deed tegenstander Den Ouden een remisevoorstel op een moment dat het wel verantwoord leek. Het voorstel werd aangenomen.

De tweede uitslag werd vastgesteld na afloop van de partij De Jong – Henderson. Het werd een Frans potje in de voetsporen van Tarrasch en Tsjigorin, eind negentiende eeuw. Zwart verliet al direct de zienswijze destijds aangedragen door Tsjigorin, maar wist toch een redelijke verdediging op te bouwen. Wit meende een dodelijke aanval te kunnen inzetten, maar liet even een tot dan gedekt pionnetje ongemerkt ongedekt en dat werd direct fataal… Even later kon ten teken van overgave de hand van de tegenstander worden geschud.

Vervolgens leek Frits Steenbergen met een pluspionnetje nog kansen te hebben, maar actief tegenspel van Marcel Tillemans bracht toch een remise tot stand.

De achterstand liep op tot 1 – 3 nadat Emiel Verhoef een langzaam in zijn nadeel verlopende partij had moeten opgeven.

Jan Smit maakte kennis met Jan de Korte en dus ook met Sokolski, het door Jan ontdekte schaakgeheim. De apendans liep uit op een totaal vastgelopen pionnenfront op alle acht lijnen met daarachter wanhopig geposteerde stukken, die daar totaal nutteloos stonden te verkommeren. Zonder ook maar iets te hebben geslagen werd tot remise besloten.

Henry Pijpers boette in de opening een pion in. Later in de partij offerde hij ook nog een kwaliteit zonder daardoor meer kansen te krijgen. Uiteindelijk deed een witte vrijpion hem op de onbewaakte andere vleugel van het bord hem de das om. En daarmee was de wedstrijd al beslist (1½ – 4½).

Pim Kleinjan wisselde met Martin Rensen een levendig spel, waarin beiden kansen hadden. Uiteindelijk liep het eindspel toch nog op remise uit.

Het slotakkoord deze avond was toebedeeld aan Gilles Donze, die in een buigen of barsten partij toch met de brokken bleef zitten. Sterker nog, hij werd finaal mat gezet na een fraaie aanval van Molenaar! Eindresultaat 6 – 2 verlies!

De competitiestand, na 5 ronden met 2 punten op plaats 7, wijst uit dat de problemen rond het tweede zichtbaar aanwezig zijn…

Er rest nog een wedstrijd met een titelkandidaat (Dordrecht 2) en eentje met de hekkensluiter (HZP 1). Dat wordt dus op de tellen passen, wil degradatie niet het lot zijn!

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Arie de Jong