Achtervolgers lopen in, spanning stijgt

Naast de externe wedstrijd van het tweede van Erasmus tegen Dordrecht 3 was Laurens Arcadia maandag 4 maart het decor voor de zesde ronde van de finales van de interne competitie van Erasmus.

In de A-groep waren er twee partijen, in de B-groep ook en in de C-groep drie partijen.

In de C-groep klom Herman Beerling waar naar de koppositie. Hij won al snel een toren tegen Jan Melis en gaat daardoor na zes ronden aan de leiding met Frits van Steenbergen (met 4½ punt na zes ronden). Carel Keller versloeg Kees Rook. Coen van Vlijmen speelde een goede partij tegen Koos de Hoog, maar een pionnetje minder in een toreneindspel bleek net niet genoeg voor remise.

Kijk hier voor de uitslagen en de stand in finalegroep C.

In de B-groep was er voor de achtervolgers de mogelijkheid om in te lopen op Arie de Jong (hij speelde een RSB wedstrijd). Cor van As kwam echter niet verder dan een remise tegen Lucian Mihailescu. Met 3 punten uit 4 partijen doet Van As nog wel nadrukkelijk mee om de ereplaatsen.

Joram Simons verkleinde zijn achterstand op De Jong met 1 punt, door Rinus van der Linde te verslaan. Hij staat nu op 2½ uit 4 en is daarmee een gevaarlijke outsider voor de titel in groep B.

De uitslagen en de stand in finalegroep B zijn hier te vinden.

Leo Verhoeven kon zijn koppositie niet handhaven. Zijn tegenstander Frank van Zutphen had een prettige stelling met druk opgebouwd en de stukken van Verhoeven hadden weinig manoeuvreerruimte. Een klein foutje liet de stelling imploderen en daarmee was de overwinning van Van Zutphen een feit.

Joop van ’t Hoenderdaal nam hierdoor de koppositie over, hij won een stuk tegen Cander Flanders en toen Flanders probeerde de stelling open te breken, werd hij snel opgebracht.

Van ’t Hoenderdaal gaat daardoor nu aan de leiding met 3½ uit 5, direct gevolgd door Verhoeven met 3 uit 4 en Van Zutphen met 2½ uit 3.

De uitslagen en de stand in finalegroep A zijn hier te vinden.