Erasmus rapidtoernooi goed bezet

“Kijkt u of ze vals spelen?”, glimlachte een oude rolstoelster mij toe. “U loopt hier zo rond, waarom doet u dat?” Ja, hoor, ik moet goed opletten. Ik legde een arm om haar schouder. We zaten tenslotte wel in haar leefruimte, de recreatie- en eetzaal van zorgcentrum Arcadia. Ze zou de hele middag gezellig blijven toekijken.

“Ik doe niet zoveel aan schaken, hoor, maar ik vind het leuk om naar de mensen te kijken.” Ze keek naar de 42 schakers die daar op zaterdag, in haar zaal te gast waren. De informatiebrief die alle bewoners over het schaaktoernooi hadden ontvangen, was bij een aantal duidelijk ‘niet geland’. “Ze mogen natuurlijk niet vals gaan spelen!”, zei de dame.

“Uw eten wordt vandaag op uw kamer bezorgd!” zei ik zo begripvol mogelijk tegen een aantal binnenwandelende bewoonsters. Ik legde weer een arm om ze heen en bracht ze naar de gang.

Het was zaterdag 23 november. De dag waarop schaakvereniging Erasmus In zorgcentrum Arcadia zijn jaarlijkse rapidtoernooi organiseerde. 42 schakers uit Zuid- en Noord-Holland, 7 ronden rapidschaak. In een rapidpartij heeft elke speler 20 minuten per partij en je begrijpt dat de spanning dan flink kan oplopen. Het toernooi was redelijk sterk bezet: 8 spelers met een 2000-plus rating, 19 spelers boven de 1800. 14 spelers zaten onder de 1650. De gemiddelde clubspeler heeft een sterkte van 1650, dus het toernooi was redelijk sterk bezet.

Het toernooi werd om 10 uur precies geopend door de voorzitter Frank van Zutphen, waarna de verdere gang van zaken door wedstrijdleider Jaap van Meerkerk werden toegelicht.

Daarna voerde Arian Pleizier, portefeuillehouder van de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, de eerste zet aan bord 1 uit: e2-e4, aan het bord van onze hoogste ratingspeler Fred Slingerland, die in ronde 1 tegen Gerard Kastelein uit Rotterdam speelde.Fred is internationaal schaakmeester en mag dus de titel IM voor zijn naam gezet krijgen.

Fred is een graag geziene gast op ons rapidtoernooi. Arian liet in zijn praatje duidelijk merken dat hij veel op heeft met sport in het algemeen en dat hij het bijzonder waardeerde voor het eerst in zijn loopbaan te gast te mogen zijn bij de enige schaakvereniging van zijn deelgemeente. In tegenstelling tot de plaatselijke krant was het bestuur van de deelgemeente duidelijk wel op onze invitatie ingegaan. Schaken is een onbekende sport, die veel meer aandacht verdient!

De oudste deelnemer is de bekende Rotterdammer en trouwe Erasmiaanse schaker Wim Witvliet, die met zijn 93 jaar nog opvallend fit is, en zeg maar gerust de vader van de Rotterdamse marathon genoemd mag worden. Wim scoorde in dit snelschaakgeweld slechts 1 punt, maar wij mogen slechts hopen over zo vele jaren mentaal en fysiek nog zo goed mee te kunnen.

Hieronder enkele sfeerplaatjes

Om het voor alle spelers aantrekkelijk te maken werden er door de wedstrijdleiding (Jaap van Meerkerk, Frank van Zutphen en Jan Hoek van Dijke) 3 groepen gemaakt. In elke groep waren drie geldprijzen te verdelen. In totaal zat er 500 euro in de prijzenpot.

Prijswinnaars:

Groep 1: rating 1850 – 2400:

Julian Overdam (2306) eiste met een 100% score de eerste plaats op en scoorde 7 uit 7!

Fred Slingerland (2336) en Jasel Lopez (2179) deelden de tweede plek met ieder 5½ punt.

Groep 2: rating 1650 – 1850:

Hier deelden Paul Wilhelm, Ruurd Ouwehand, Gerard Kastelein, Jan Smit, Ralph Simon de ratingprijzen.

Groep 3: rating tot 1650:

De eerste prijs was voor Harry Laan en de tweede prijs voor Jan Weitering. Gedeeld derde werden Johan Knijff, Wim Bergers, René Kleiweg, Emilian de Kievit, André Areds en Diana Gairabekova.

Alle uitslagen en de eindstand van het vierde Erasmus Rapidtoernooi zijn hier nog na te lezen te vinden.

Jaap van Meerkerk