Spannende ontknoping van de voorronde

Maandag 6 januari was het op Erasmus niet driekoningen, maar uiteraard slechts twee koningen. Een witte en een zwarte!

In deze laatste voorronde moesten verschillende spelers zich nog definitief plaatsen voor de A en B finalegroepen. Het tweede speelde een externe wedstrijd, dus zij kregen er een half punt bij de in laatste ronde. Dat beloofde een mooie laatste ronde te worden.

Joop van ’t Hoenderdaal, Ruurd Ouwehand en Pim Kleinjan hadden zich voor de finalegroepen teruggetrokken en daardoor was onder meer Frits Steenbergen al zeker van een plaats in finalegroep A. Emiel Verhoef en Jaap van Meerkerk kwamen dankzij een half punt voor de bondswedstrijd op 10 punten en daar zou naar verwachting de grens komen te liggen voor plaatsing in finalegroep A.

Voor deze plaats (en 10 punten) waren nog verschillende kapers op de kust en alledrie hadden geen gemakkelijke loting. Jan Smit moest het opnemen tegen Pim Kleinjan, Cander Flanders kreeg Leo Verhoeven tegenover zich en Lucian Mihailescu was ingedeeld tegen Frank van Zutphen.

Mihailescu verloor al vrij vroeg op de avond toen hij met f5 zijn koningsstelling wel erg open zette voor de witte stukken. Het duurde niet lang voordat de aanval doorsloeg. Flanders had een iets mindere stelling tegen Verhoeven (twee vrijpionnen op de damevleugel tegen wat rommelkansen voor Flanders). Een remiseaanbod van Verhoeven werd dan ook dankbaar aanvaard.

Dankzij de remise van Flanders waren op dat moment Tillemans, Verhoef en Van Meerkerk ook zeker van een plaats in finalegroep A. Voor de laatste finaleplaats ging het tussen Jan Smit en Cander Flanders. Een halfje voor Smit zou waarschijnlijk voldoende zijn om die felbegeerde laatste plek in groep A te bemachtigen…

Immers, bij de start van de 18e ronde had Smit meer weerstandspunten dan Flanders. Smit had een lastige partij tegen Kleinjan, waarbij het er tegen het einde van de avond erg remise-achtig uitzag. Een remiseaanbod van Smit werd dan ook aangenomen door Kleinjan. En toen begon het tellen. Flanders en Smit stonden gelijk in punten, gelijk in weerstandspunten en met 4½ SB punt wist Flanders Smit nipt voor te blijven! De plaatsingslijst en indeling van de A-groep is hier te vinden.

In de B-groep was het niet minder spannend. De grens zou hier waarschijnlijk komen te liggen op 8½ of 9 punten. Smit en Mihailescu plaatsten zich dus voor de B-groep en daarnaast waren Henry Pijpers, Jan Hoek van Dijke en Arie de Jong ook zeker van een plek in de B-groep dankzij een half punt voor de RSB-wedstrijd. Karoly Kiss was niet aanwezig en had geen recht meer op een halfje en kwam daardoor uit op 8½.

Wederom een knappe remise van Aad Jan Roos (ditmaal tegen Marcel Tillemans) zorgde ervoor dat Roos zich als nummer 2 voor de B-groep plaatste. Een zeer goed resultaat!

Rens Hesselmans won van Carel Keller en kwam daarmee ook uit op 9 punten. Met een plusscore van 2,72 heeft hij van alle spelers het beste gescoord ten opzichte van zijn eigen rating. Hulde daarvoor! En daarmee eiste Hesselmans een terechte plek op in de B-groep.

Voor de laatste plaats ging het daardoor nog tussen Kiss, Wil de Boer en Harry Nefkens. In een onderlinge confrontatie tussen De Boer en Nefkens trok Nefkens aan het langste eind. Helaas voor hem was het net niet voldoende voor een plek in de B-groep, omdat Kiss meer weerstandspunten had behaald dan Nefkens. Wel vermeldenswaardig is de plusscore van Nefkens, hij behaalde 2,24 punten meer dan op grond van zijn rating verwacht mocht worden. De plaatsingslijst en indeling van de B-groep is hier te vinden.

Kijk hier voor de eindstand en voor alle uitslagen uit de achttiende ronde.