Bijzonder welkom voor gebroeders Ruimschoot!

Maandag 20 januari stond ronde 2 op het programma van de finaleronden.

Een relatief rustige avond, onder meer omdat vijf van onze leden meespelen in het Tata Steel Chess Tournament in Wijk aan Zee.

Maar tegelijkertijd mochten wij ook twee nieuwe heren verwelkomen: Bernhard en Peter Ruimschoot. En zij gaven meteen hun visitekaartje af!

C-groep

Bernhard Ruimschoot mocht het opnemen tegen Jan Melis. Melis verloor net na de opening een stuk en werd vervolgens opgebracht in een fraaie koningsaanval. En ook Peter Ruimschoot deed het erg goed tegen Alwin Arnold. Beide heren maakten er een heerlijke koffiehuis-schaakpartij van. Ruimschoot op de koningsvleugel en Arnold op de damevleugel. Met een fraai mat werd de partij in het voordeel van Ruimschoot beslist.

Aan de leiding in groep C gaan drie spelers met 2 uit 2: Cor van As, Joram Simons (knappe overwinning tegen Herman Beerling) en Koos de Hoog. Kijk hier voor de stand en de uitslagen van de C-groep.

B-groep

In de B-groep stonden twee partijen op de affiche. Henry Pijpers won een kwaliteit tegen Arie de Jong en had daardoor het betere van het spel. De Jong bezweek definitief in tijdnood.

Rens Hesselmans speelde een goede partij tegen Jan Hoek van Dijke. Het kostte Hoek van Dijke de nodige moeite om Hesselmans er onder te krijgen, maar uiteindelijk lukte dat wel.

Henry Pijpers gaat in deze groep aan de leiding met een score van 2 uit 2, maar er zijn nog verschillende anderen die nog geen verliespunten hebben geleden. Kijk hier voor de stand en de uitslagen van de B-groep.

A-groep

In de A-groep waren er drie partijen. Leo Verhoeven en Paul Wilhelm speelden tegen elkaar. Beide kwamen gelijk uit de opening en ook in het middenspel werd het evenwicht niet verbroken. Remise was het logische resultaat.

Frits Steenbergen en Emiel Verhoef speelden ook een goede partij. Stukken werden al vrij snel afgeruild, waarna er een stelling resulteerde waarin beiden een toren en paard hadden en nog een bord vol pionnen. Ook hier werd de vrede getekend.

Als laatste speelde Frank van Zutphen met wit tegen Cander Flanders. In een stelling met tegengestelde rokades speelde Van Zutphen te vroeg de zet g5, waardoor hij in serieuze problemen terecht kwam. Een stevige koningsaanval van Flanders was het resultaat en slechts met kunst- en vliegwerk was het nog enigszins te keepen. Flanders had echter een aanzienlijk tijdsachterstand en dat brak hem uiteindelijk op. Hierdoor stuntte Flanders niet voor de tweede keer op rij!

Aan de leiding in groep A gaat Verhoef met 1½ uit 2 partijen! Kijk hier voor de stand en de uitslagen van de A-groep.