Erasmus 2 speelt zich veilig en bezegelt lot van Ridderkerk

Omdat door de suprematie van HZP Schiedam onze promotiekansen tot nihil gereduceerd waren, werd onze aangepaste doelstelling nu om ons eerst veilig te spelen tegen de (versterkte) degradatie.

Met een (toch nog) afgetekende 5½ – 2½ overwinning heeft ons tweede team al 2 ronden voor het einde deze opdracht succesvol vervuld. Ridderkerk 1 mag hierdoor volgend jaar proberen om weer terug te keren naar de tweede klasse. Toch liep het niet zo gemakkelijk als de einduitslag deed vermoeden.

In de eerste 2 uur ging de strijd redelijk gelijk op. Uw redacteur (bord 2) kwam sterk uit de opening, won al 2 pionnen, elimineerde alle dreigingen en stevende af naar een eenvoudig te winnen eindspel. Het punt leek binnen, dus ik kon me concentreren op de andere partijen om zo een mooi verslagje te schrijven (dat zou me nog “mooi” opbreken).

Frits (bord 6) kwam slecht de opening uit, verloor een pion en leek te gaan verliezen. Inmiddels zijn wij van Frits gewend dat hij dan pas begint te schaken, tegendreigingen gaat ontwikkelen en meestal ontsnapt. Zo ook nu, hij ontkwam met remise. Wat zou Frits een talent zijn als hij iets eerder in de partij begint met schaken 🙂 ½ – ½. Korte tijd later eindigde op het vijfde bord ook Jan’s gelijk opgaande partij in remise: 1 – 1.

Op het eerste bord ging Jaap (zoals altijd) weer als een tornado tekeer. Jaap kwam tegen icoon Teun Koorevaar met een gezonde pion meer uit de opening. Ik mocht niets zeggen, maar had Jaap willen adviseren om het nu eens rustig en vooral ongecompliceerd uit te spelen. Maar nee, Jaap zocht de complicatie, moest materiaal teruggeven en kwam een kleine kwaliteit achter; Jaap had wel wat druk en een vrijpion op c5. Nu komt het: Jaap wilde geen remise, daarom bood hij om “tactische redenen” remise aan. Jaap’s redenatie: hij wist zeker dat zijn tegenstander het remiseaanbod zou afwijzen, een zetherhaling uit de weg zou gaan en zo z’n eigen stelling zou verzwakken. Het werkte bijna: Teun wees inderdaad het remiseaanbod af, maar vervolgde gewoon in zetherhaling: 1½ – 1½.

De kansen op de andere borden hielden elkaar in evenwicht. Uw redacteur stond op winst, Arie moest de gehele partij keepen en moest wel bezwijken. Gilles zag een geniale wending (hij zei tegen mij: jouw tegenstander kijkt niet vrolijk en die van mij straks ook niet) die heel anders uitviel dan hij had gedacht; daarentegen stond Emiel op winst. Toen ging het kantelen: uw redacteur voerde zijn “winnende” plan uit maar overzag dat het veld c7 waar hij zijn paard naartoe speelde, gewoon gedekt was. Nadat dit weggeblunderde stuk genomen was bood ik snel remise aan, wat met dank geaccepteerd werd: 2 – 2.

Emiel (bord 7) wist zijn gewonnen partij wel netjes te verzilveren (3 – 2 voor), maar zowel Gilles als Arie taxeerde ik (toen) op verlies. Henry die rustig een koningsaanval opbouwde had maar één opdracht: op winst spelen. In de tijdnood fase verliep geen enkele partij meer logisch. Mede omdat zijn tegenstander zijn talrijke kansen niet greep, wist op het derde bord Arie (in zijn laatste minuut) toch nog naar remise te ontsnappen: 3½ – 2½. Klasse van Arie dat hij nog zo wist te ontkomen, maar goed voor zijn hart was bepaald niet 🙁

Gilles (bord 4), die een dame meer had, maar zijn tegenstander met 3 stukken en een vrijpion meer dan voldoende compensatie had, wist zich toch nog uit de druk te ontworstelen, won wat materiaal terug en joeg zijn tegenstander door z’n vlag: 4½ – 2½, de buit was eindelijk binnen. Henry, die gewonnen leek te staan, verrekende zich in de combinatie, verloor een stuk, kreeg dat stuk (en nog veel meer) weer teruggeworpen en won op tijd: 5½ – 2½.

Een, op papier schijnbaar eenvoudige, maar in werkelijkheid moeizaam behaalde winst.

Erasmus 2               1744 -  Ridderkerk 1         1686     5½ - 2½ 1. Jaap van Meerkerk       1684 -  Teun Koorevaar       1741      ½ - ½
2. Ruurd Ouwehand          1798 -  Tuvshin Boldoo       1758      ½ - ½
3. Arie de Jong            1760 -  Bas Kuijper          1734      ½ - ½
4. Gilles Donze            1759 -  Frank van Manen      1737      1 - 0
5. Jan Hoek van Dijke      1736 -  Frans Frishert       1675      ½ - ½
6. Frits Steenbergen       1807 -  Teus Punt            1662      ½ - ½
7. Emiel Verhoef           1694 -  Albert Scholte       1654      1 - 0
8. Henry Pijpers           1712 -  Jelle van den Berg   1524      1 - 0

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Ruurd Ouwehand