Gelijkspel voor het tweede

Op maandag 8 december speelde het tweede van Erasmus haar vierde wedstrijd tegen het eerste van Maassluis. Het werd een ietwat teleurstellend gelijkspel.

Hieronder hoe de verschillende teamleden de wedstrijd hebben ervaren.

Wim Posthumus, bord 2, wit, tegen Dirk Brijs

Mijn tegenstander speelde wel heel passief. Probeerde alles vast te zetten, maar werd verrast door een schijnoffer van mijn paard op c4. Ik brak door het centrum heen en stond huizenhoog gewonnen met als wit verbonden vrijpionnen op c6 en d6. Een nonchalante zet van mijn kant gaf mijn tegenstander tegenkansen op de koningsvleugel, ook was mijn paard op e3 hinderlijk gepend door zijn dame. Ik moest veel tijd gebruiken, maar vond een winnende combinatie, die mijn tegenstander mat zette.

Jaap van Meerkerk, bord 3, zwart, tegen Peter van Soest

Uw teamleider Jaap mocht eerst 40 minuten wachten op tegenstander Peter van Soest die eerst nog naar onze vorige speellocatie was wezen gegaan. Jaap kreeg een onbekend zijvariantje in het Siciliaans aangeboden, waar hij moeite mee had, maar kon zich in het middenspel goed herstellen, kreeg initiatief en een remiseaanbod, dat hij weigerde. Daarna bood hij Peter een pion aan op de a-lijn, die erg giftig was. Peter hapte toe en Jaap kon een dodelijke actie met dame en paard richting witte koning beginnen.

Hij greep echter onbegrijpelijk mis door één van de twee wegen naar directe winst niet te pakken. Nu bood hij de witte dame, die buitenspel stond, weer een tijdige terugtocht, waarna dame-ruil werd afgedwongen. Door deze deceptie raakte hij zo de kluts kwijt dat hij het remise-eindspel van paard en pionnen ook nog weggaf. Daardoor ging een zekere 5 – 3 winst de mist in en werd het 4 – 4.

Arie de Jong, bord 7, zwart, tegen Paul Blok

Ik speelde een ruilvariant van de Philidor-Indische opening met zwart. Het ging allemaal volgens het geijkte patroon, ook door de tegenstander! Ik kreeg initiatief, wist daaruit uiteindelijk een pion extra te produceren, maar het eindspel was niet eenvoudig! Er was geen doorkomen aan, dus besloot ik, de stand in overweging nemend in de match en na snel overleg met Paul voor een niet te berekenen torenoffer te gaan tegen een loper plus pion. Dat kwam ook niet tot een beslissing en er werd na 55 zetten tot remise besloten, Daaraan waren wat herhalingen vooraf gegaan met de koning via b5 en c5 en terug en de toren via b1 en b2 en terug.

Stand. Wit: Kc3, Tb1, e4, f3 en h3. Zwart: Kb5, Pb4, a5, d3, f6. g5 en h6. Te bezien: 56. Kd4!?, Ka4 57. Kc5, Pa2 58. Ta1, Kb3 59. Kd4, Kb2… Wit mag hier toch niet op ingaan, dus blijft er als tevoren Tb2, Kc5 en dan weer Tb1, Kb5 tot de volgende morgen.

Emil Verhoef, bord 8, wit, tegen Ridwan Alblas

Emil pakte de opening positioneel aan via de flank, ontwikkelde zijn stukken gezond en actief. Het werd uiteindelijk een flitsend partijtje en wist al direct na de opening een stuk te winnen, waarna de partij na zet 16 werd opgegeven.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Jaap van Meerkerk