Beschouwingen van uw wedstrijdleider

Met nog één ronde te spelen en een thuiswedstrijd van ons eerste team op de laatste voorronde van 5 januari kan nu een aardige voorspelling worden gegeven.

Wie is nu al zeker en wie kunnen nog voor verrassingen zorgen?

Prognose van de eindstand na 17 ronden:

Marvin Dekker, Frank van Zutphen, Jaap van Meerkerk, Wim Posthumus zijn zeker van plaatsing.

Komen we bij spelers met 9½ punt:

Leo Verhoeven speelt voor het eerste team op 5 januari, krijgt een halfje en komt dus op 10 punten, net als Marcel Tillemans. Die speelt op 5 januari voor Onésimus 1 tegen ons eerste, hij krijgt dus ook een halfje en komt dan ook op 10 punten. Leo heeft meer weerstandspunten en eindigt derhalve net boven Marcel. Daarmee zijn dus zes spelers geplaatst (een uitleg van de weerstandspunten (en Sonneborn-Berger score) is hieronder te vinden).

9½ punt en een hoge WP-score gaan bepalen wie de plaatsen 7 en 8 van de A-groep zullen bezetten. Daarvoor komen 12 spelers in aanmerking:

Cander Flanders (eerste team) eindigt op 9½ punt (hoogste WP score: 143). Lucian Mihailescu kan op 9, 9½ of 10 punten eindigen (WP: 132,5). Paul Wilhelm (eerste team) eindigt op 9½ punt (WP: 130). Het gaat erom spannen of Paul dan wel Lucian zich voor de A-groep weten te plaatsen.

Genoemde spelers kunnen wat aantal punten betreft nog bijgehaald worden door: Aad Jan Roos (WP: 138,5) , Bernhard Ruimschoot (WP: 138), Frits Steenbergen (WP: 136,5), Ruud Dröge (WP: 134,5), Joram Simons (WP: 128,5), Ruurd Ouwehand (WP: 127,5), Peter Hurkmans (WP: 124 – mooie resultaten, Peter!!), Cor van As (WP: 123,5 – was weer lekker aan het combineren tegen Jan Hoek van Dijke) en Rens Hesselmans (WP: 117,5 – laat al weken achter elkaar zien dat de schaaktrainingen bij Dolf Meijer beginnen te werken!). Zij hebben allen 8½ punt en zouden dus eveneens op 9½ punt kunnen komen. Hun WP-score zal dan bepalen wie zich plaatst in de A-groep.

Lucian en Paul hebben dus serieuze concurrenten aan Aad Jan en Bernhard, gezien hun relatief hoge WP-score.

En dan de B-finalegroep, waarvoor een score van 9 punten enige zekerheid geeft.

8 van de 10 hierboven genoemde spelers kunnen zich plaatsen voor de B-finale. Zij worden op hun beurt weer op de huid gezeten door alle spelers met een score van 7½ punt: Jan Smit, Jan Hoek van Dijke, Carel Keller (de oude vorm en zekerheid komen terug en komt dus steeds meer op de plek waar hij hoort) en Arie de Jong (lekker afruilen en zo, en dus in ronde 16 al om 20.30 uur in het eindspel;-))

Als we uiteindelijk op 5 januari om 24.00 uur de stand opmaken zullen we constateren dat de C-groep verrassend sterk bezet zal zijn met diverse spelers uit de hogere teams zoals Jan Smit, Emiel Verhoef, Pim Kleinjan (we wensen hem een voorspoedig herstel!!), Jan Hoek van Dijke (is wat teruggevallen de laatste ronden), Henry Pijpers (onverwacht tegen wat nullen aangelopen), Bram de Knegt en Herman Beerling (bus gemist hoorde ik en dus ook een goede voortzetting tegen Peter Hurkmans?).

De heren Alik Tchavelachvili (was om 20.05 uur al klaar en kreeg gratis puntje), Wim Witvliet (ik zal er op toezien dat hij mee gaat doen!), John Helstone (zit eraan te komen, kan in 2015 weer goed door de bril kan kijken en dan is ie er gelukkig weer!), Wil de Boer (deze Schiebroekenaar gaat extern voor Kralingen spelen, wat is dat nou?), Jan Bruinsma (doet aardig mee met 4½ punt), Peter Ruimschoot (remise? Nooit van gehoord), Coen van Vlijmen (pakt zijn rol – als schaker – steeds beter op, maar laat dat nog niet in een score zien), Koos de Hoog (staat veel te laag voor zijn doen), Roel de Graaff (heeft een serie fraaie overwinningen achter zijn naam staan, dus Carel Keller was gewaarschuwd) en Peter de Boer (hoopt een wat gunstiger dienstregeling te gaan regelen en dus meer aan schaken toe te komen) gaan hun opwachting maken in de C-groep.

Kijk op de kruistabel en je kunt zien tegen wie zij nog moeten spelen. Kijk hier voor de actuele stand en voor alle uitslagen uit de zestiende ronde. Veel succes allemaal in de laatste ronde!

Jaap van Meerkerk

WP en SB, hoe zat het ook al weer?

De weerstandspunten (WP) van een speler is de som van de gescoorde punten, die zijn tegenstanders in de tot op dat moment gespeelde ronden hebben behaald.

De Sonneborn-Berger score (SB) van een speler is de som van de gescoorde punten van de tegenstanders van wie betrokkene heeft gewonnen, vermeerderd met de halve som van de gescoorde punten van die tegenstanders, waarmee hij remise heeft gespeeld.