Benut Erasmus laatste kans? Teleurstellend gelijkspel tegen Onésimus

Het nieuwe jaar begon al meteen met een zeer belangrijke wedstrijd voor het behoud van het eerste klasse-schap.

De match tegen Onésimus zou gewonnen moeten worden, maar helaas bleven we steken op 4 – 4 wat en somme misschien wel terecht was, maar waarmee we geen steek opschieten.

Toen schrijver dezes binnenkwam om half tien stond het al op onweer: Frank van Zutphen had in arren moede met een pion minder maar remise aangeboden tegen een speler met 300 elo minder.

Marvin Dekker (na de Crazy Horse opening) won een stuk (dat werd geofferd), maar stond aardig klem met zijn koning. Respect wederzijds maakte dat het vlug remise werd.

Een plusje was dat Leo Verhoeven opeens – in iets betere stelling na een Grünfeld opening – een paard won en zo ons op voorsprong zette.

Daartegenover stond de miserabele positie van Ruurd Ouwehand, die een pionoffer in de Caro-Kann op e6 helaas verkeerd behandelde. De opponent kon aan alle kanten zijn stelling versterken, zonder dat zwart tegenspel kreeg en na stukwinst was het niet moeilijk meer, hoewel Ruurd nog wat tegenspartelde.

Invaller Jaap van Meerkerk stond naar eigen zeggen in een Siciliaan (Najdorf met vervroegd f4) een kwaliteit voor, maar die verdween in een eindspel met een toren voor Jaap tegen twee stukken, die ook nog beter samenwerkten. Dat eindspel was niet te houden.

Nu komen we in de tijdnoodfase: Cander Flanders tegen Marcel Tillemans, na een partij waarin een niet te slaan paard van Marcel op g5 de thema’s bepaalde. Cander speelde er goed om heen en kwam met wat voordeel in de slotfase terecht.Af en toe slechts 6 a 7 seconden voor hem, maar hij bleef zeer cool, won een kwaliteit en schoof gedecideerd uit.

Ruud Dröge kreeg een Konings-Indische partij tegen zich. Verdedigde zijn h2 veld stevig, Van de Pluijm kwam er niet doorheen en dan wordt het moeilijk voor zwart op de damevleugel. Een doorbraak zorgde voor stukwinst en de partij. Knap gespeeld van Dröge.

Tot slot Jan Smit tegen Jan de Korte. Smit kreeg in een soort Colle wat minder ruimte, later na dameruil weer wat meer maar onder tijddruk ging het in het eindspel helemaal mis. Hij verloor twee pionnen en toen was het dus 4 – 4.

Voor Erasmus slechts 1 punt uit 4 potjes. Er zal een noodplan op tafel moeten komen om de meubelen te redden, zoals ze in België zeggen, anders is het finito.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Paul Wilhelm