Nipte overwinning tegen HI Ambacht

Gisteren heeft ons tweede team nipt, maar verdiend kunnen winnen van Hendrik Ido Ambacht, het werd 3½ – 4½.

Het werd een hard gevecht aan alle borden, want alleen de laatste uitslag Burggraaf – Hoek van Dijke kon remise worden gegeven om de uitslag veilig te stellen. Jan had een licht tijdvoordeel en zijn tegenstander had geen keus omdat hij niets kon forceren. De uitslag was terecht.

Gilles won prachtig, tegenstander Xander van Doorn blunderde in tijdnood en Gilles maakte het fraai af met een stikmat op f7.

Pim Kleinjan aan bord 2 kwam materiaal achter en verloor van John van Hest.

Jaap van Meerkerk maakte een uitglijder met wit in een Konings-Indiër, wilde te graag winnen en bracht zijn pionnenmeerderheid op de damevleugel (terwijl hij 0-0-0 had gespeeld, toch maar naar voren. Dat gaf tegenstander en wedstrijdleider Kleinbloesem juist aanknopingspunten voor een scherpe minderheidsaanval, waarna twee mooie krachtzetten hem het volle punt opleverden. Als bij toverslag was de stelling van Jaap stelling plotseling op te veel punten uit evenwicht.

Frits speelde naar eigen zeggen een k-partij en had weinig kans daardoor tegen Hans Plomp. Dat was dus 1 uit 3 aan de eerste vier borden.

De overige borden maakten het meer dan waar, met 3½ uit 4! Jan Hoek van Dijke was het laatst klaar, kwam in een toreneindspel met 7 tegen 7 pionnen, in vrijwel symmetrische stelling. Het werd een regelmatige remise.

Emil Verhoef wist met mooi spel tegen Piet de Jonge en een of meer combinaties het punt binnen te halen. Mooi gedaan!

Arie de Jong gunde zijn tegenstander R. Werff geen fijne avond en speelde naar een overtuigende zege. Arie was in vorm!

Heel fijn dat Joram een avond wilde vrij maken om in te vallen. Dat deed hij overtuigend en kan terugkijken op een fraaie partij tegen Hakpian.

Op naar de volgende wedstrijd op 16 februari thuis tegen Papendrecht.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Jaap van Meerkerk