Bijzonder welkom voor René van Es

Maandag 16 februari werd de zesde ronde van de finales gespeeld in de interne competitie bij Erasmus.  Al weer ronde 6 van de in totaal 11 rondes in de finale. Met de week gaat nu duidelijker worden wie de kanshebbers zijn voor de ereplaatsen!

Drie partijen in de A-groep, twee partijen in de B-groep, zes partijen in de C-groep en dan ook nog eens acht partijen voor de wedstrijd van ons tweede tegen het eerste van Papendrecht / Alblasserdam.

Volle bak dus met daarbij ook weer verschillende interessante confrontaties!

A-groep

In de A-groep stond de kraker tussen de koplopers Wim Posthumus en Marvin Dekker op het programma. Posthumus kwam goed uit de opening en won een pionnetje. Kort daarop won hij ook nog een kwaliteit al kreeg Dekker daar wel een sterke loper voor terug. De stelling zag er op dat moment erg goed uit voor Posthumus.

Een minuut of 20 later ging ik nog eens kijken toen beide heren de handen schudden. Ik had verwacht dat Posthumus het punt binnen had, maar het tegenovergestelde was waar.  Posthumus had zijn verdediging wat veronachtzaamd en dat is nooit natuurlijk verstandig tegen Dekker. Die greep deze kans met beide handen aan en met enkele krachtzetten zette hij een levengevaarlijke en winnende aanval op. Een belangrijke overwinning voor Dekker die nu de minste verliespunten heeft in de A-groep!

Lucian Mihailescu speelde met wit tegen Leo Verhoeven. Dat ging Mihailescu redelijk goed af tot hij pardoes een dame in de aanbieding deed – vrijwel direct daarna gevolgd door zijn hand om Verhoeven te kunnen feliciteren.

Verhoeven heeft nu met 3½ uit 5 en een partij tegen koploper Marvin Dekker in het verschiet (volgende week maandag, komt dat zien!) nog goede kansen op het clubkampioenschap.

De derde partij in de A-groep ging tussen Cander Flanders en Marcel Tillemans. In het vroege middenspel werden de torens als snel geruild en dat maakte de kansen om te winnen een stuk kleiner. Beide heren besloten dan ook al snel tot remise.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de A-groep.

B-groep

In de B-groep stonden twee partijen op het programma. Aan de aanwezigen de taak om het gat dat Ruud Dröge heeft geslagen te dichten om zo nog een kans te hebben op het kampioenschap in de B-groep.

Paul Wilhelm speelde met zwart tegen Carel Keller. Keller kwam prima uit de opening, won een kwaliteit en had daarnaast ook nog de betere stelling waarbij de stukken van Wilhelm er nog wat onsamenhangend bij stonden. Keller pakte het echter iets te voorzichtig aan zodat Wilhelm zijn stukken kon reorganiseren en een koningsaanval op poten kon zetten. Die uiteindelijk beslissend bleek te zijn. Dus uiteindelijk wel de overwinning voor Wilhelm al had daar zeker meer in gezeten voor Keller.

Als tweede stond de partij tussen Aad Jan Roos en Joram Simons op het programma. Beide hadden eigenlijk moeten winnen om de druk nog op te voeren op Dröge, maar het evenwicht werd niet verbroken en daarom eindigde de partij in een remise.

Dröge gaat nog steeds met 5 uit 5 aan de leiding in de B-groep. In theorie kan Dröge nog door verschillende spelers worden ingehaald, al mogen zij dan geen halfje meer weggeven in de volgende ronden. De komende paar weken is Dröge vaak vrij, dus wij krijgen mogelijk een interessante inhaalrace te zien!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de B-groep.

C-groep

In de C-groep werden zes verschillende partijen gespeeld. René van Es was vorige week komen kijken en maakte deze week zijn echte debuut in de interne competitie. Van harte welkom!

Zijn debuut ging hem goed af! Hij speelde tegen Coen van Vlijmen en de stelling ging lange tijd gelijk op. Van Es had inmiddels wel een paar pionnetjes op de damevleugel gewonnen en dat voordeel werd netjes uitgebouwd tot een mooie overwinning! Een goed begin is het halve werk! Dat belooft veel moois voor de toekomst.

Aan de top van het klassement in de C-groep werd de partij tussen Herman Beerling en Bram de Knegt gespeeld. In een Siciliaan met tegengestelde rokades offerde De Knegt een loper voor een goede aanval. Die aanval bleek beslissend te worden. Een nette overwinning van de Knegt!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de C-groep.