Tweede team sluit seizoen af met ruime overwinning

Ons tweede team heeft op donderdag 21 maart in de laatste wedstrijd van dit seizoen een mooi resultaat neergezet tegen Ashtapada 1 in Hoogvliet. Zo halverwege de avond lag een prachtige zege met zelfs 7 of 8 punten in het verschiet. Dat ging net niet door.

Eerst even de pechvogeltjes bespreken: Helaas lukte het Jaap van Meerkerk aan bord 3 en Jan Hoek van Dijke aan bord 2 niet om de punten te pakken. Jaap had al snel een kwaliteit tegen een pion te pakken na een kleine combi in de opening. Na veel manoeuvreren lukte het hem eindelijk zijn tegenstander de definitieve klap via inslaan op f7 te gaan toebrengen, zo dacht hij, maar hij overzag dat een lullig schaakje zodat hij de kwaliteit weer moest inleveren. Weg batterij op de f-lijn en dag slotcombi en dag punt. Weer pech voor Jaap dus. Naast Jaap zat Jan, die ook tegen een nulletje aanliep.

Nu aandacht voor de overwinnaars:

Herman Beerling (bord 7) en Cor van As (bord 5) vielen in voor Arie de Jong en Henry Pijpers. En hoe. Zij speelden beiden mooie partijen en bezorgen het tweede team twee volle punten. Hulde heren. Herman wil graag volgend jaar flink aan de bak en solliciteerde op de terugweg naar een plek in de tweede klasse. Nou dat gaat natuurlijk gewoon gebeuren, want hij heeft er mede voor gezorgd dat het derde team kampioen is geworden en naar de tweede klasse zal promoveren.

De overige teamleden Frits Steenbergen (bord 1), Pim Kleinjan aan bord 4, Gilles Donze aan bord 6 en Emil Verhoef aan bord 7 scoorden allen het volle punt. Hulde daarvoor.

Uiteindelijk reisde het team dus trots huiswaarts met een uitslag van 2 – 6 op zak. Zo komt ons tweede team keurig op een verdiende vierde plek terecht van klasse 2A. Er had wel ietsje meer in gezeten, maar zelfs als we de onnodig gemorste punten erbij zouden krijgen dan nog zouden we ergens op plek 2 of 3 terecht zijn gekomen. Krimpen aan den IJssel is de terechte kampioen van deze klasse, waar zij eigenlijk helemaal niets te zoeken hadden.

Dank voor alle inzet en teamgeest. Het was mij een waar genoegen voor dit team de captain te zijn.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden op de RSB-website.

Jaap van Meerkerk