Simons verzekert zich van podiumplek in B-groep!

Maandag 9 maart stond al weer ronde 9 van de finales van de interne competitie op het programma.

Naar aanleiding van verhalen over gespeelde partijen in deze ronde heb ik enkele notities gemaakt en hieronder tref je de uitwerking ervan aan.

Onze interne wedstrijdleider Jaap van Meerkerk doet verslag.

Uit de A-groep

Laat ik beginnen met mijn partij die geweldig in de soep liep. Vanzelfsprekend bijna, want zodra de rating meetelt, geef ik partijen weg. In de A-finale speelde ik tegen Marcel Tillemans. In de voorronde wist ik van hem te winnen via een combinatie over de horizontale. Nu ook! Bijna dan. Ik kegelde tot grote schrik van Marcel onverwachts zijn in het nauw gedreven brutale loper op h3 via de horizontale met mijn dame vanaf d3 van de vloer. Daarna trok Marcel een onverschillig gezicht alsof hij alles had voorzien (ha ha), en schoof zijn vooruitgesnelde boer op de f-lijn nog een veld vooruit en, niet onbelangrijk, viel mijn paard aan.

Ik moet er wel bij vertellen dat er vanuit een chaotische variant van het Konings-Indisch een complete bosbrand op het bord was uitgebroken en alle stukken of “in” stonden, of in hun hemd, zoals de koningen (vooral die van Marcel natuurlijk), er waren prachtige schietgaten en tussendoortjes, kortom een onoverzichtelijk geheel. Na de loperwinst ging ik een plan maken voor de winst, zag tal van mogelijkheden, maar… vergat wel mooi dat de opgeschoven boer mijn paardje aanviel! Dag paard! en a tempo (nooit doen dus!) met de koning de brutale pion weggeslagen en hupsakee daar komt een paardvork er direct achteraan: dag dame en dag partij!

Toen kon ik nog lekker van de wedstrijd van de waarheid gaan genieten: Erasmus 1 tegen De IJssel 1. Bloedje spannend en een nipte zege, maar zeer verdiend.

Tweede partij in de A-groep was de partij tussen Lucian Mihailescu en Bernhard Ruimschoot. Hoe het precies gelopen is, is niet bekend, maar Lucian behaalde zijn eerste overwinning in de A-groep! Een prima prestatie!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de A-groep.

Uit de B-groep

Frits Steenbergen tegen Aad Jan Roos: 0 – 1. Op het menu stond het Nimzo-Indisch. Frits speelde het wat passief en Aad Jan kon daardoor druk in het centrum opbouwen. Na een tactische fout leverde Frits een kwalletje in en in het eindspel van torens tegen lichte stukken trok Aad Jan de winst naar zich toe.

Joram Simons was te sterk voor Cor van As. Hij is hiermee uitgespeeld, maar heeft met 4½ uit 7 de lat hoog gelegd voor de tweede plaats. Alleen Paul Wilhelm kan hem nog inhalen als hij nog 2½ punt haalt uit de drie resterende wedstrijden. Cor van As kan weliswaar nog op gelijke hoogte komen, maar dan is het resultaat uit de voorronde in het voordeel van Simons. Simons heeft dus in ieder geval de derde plek bereikt in de B-groep. Felicitaties hiervoor! Een prima prestatie in een sterke groep!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de B-groep.

Uit de C-groep

Harry Nefkens tegen Peter de Boer: 0 – 1. Een soort van Franse opening. Soort van, want Peter zet 3 pionnen op de zesde rij, en die variant is me even ontgaan. Peter zet het centrum vast. Harry krijgt het een beetje benauwd vanwege ruimtegebrek. Er ontstaat een lastig middenspel met stukkenspel rond een centrumpion, die Peter uiteindelijk buit maakt.

Rens Hesselmans tegen Jan Bruinsma: 1 – 0. Deze avond werd het Italiaans geserveerd, een leuke pot, aldus Jan, die helaas aan het kortste spaghettisliertje trok, leuke combinaties. Bij doorvragen blijkt Jan een groot sympathisant van het sinterklaasfeest te zijn, want Rens kreeg tal van lekkers geserveerd: een loper van chocola en tegen het eindspel ook nog een van zijn schimmels. Toen gooide Sint Jan zijn vrijwel lege zak in de ring.

Het topduel uit de C-finale was dat van Bram de Knegt versus Henry Pijpers. Het werd een Damegambiet dat Henry graag aannam. Hebberig als hij is verdedigt hij het aangeboden boertje en houdt een lekkere stelling over. Alleen, hij heeft zijn monarch nog niet geparkeerd in veilige haven. Bram houdt altijd van de forse aanpak en dus activeert hij zijn zwaarste geschut, en wie weet putte hij enige inspiratie uit het Geschut van weleer, het vermaarde clubblad van zijn jeugdcluppie Schiebroek. Bram zet een aanval op en plant een toren op de zevende rij, waar de passieve toren op h8 van Henry magertjes bij moet hebben afgestoken. Als dan het paard er nog achteraan galoppeert komt de zege nabij. Op mijn verzoek heeft Bram de partij ingezonden. Die komt in onze partijenverzameling op de website en iedereen kan hem lekker naspelen en meegenieten.

Van Peter Ruimschoot kreeg ik nog de volgende nabeschouwing binnen over zijn partij tegen René van Es. Ik opende met wit kwam na een zet of 10 enigszins in de verdrukking te staan door een niet compleet voltooide ontwikkeling van stukken. Maar wist me hier vervolgens goed uit te schaken en maakte het René nog behoorlijk moeilijk. De aanval hierop volgend wist ik niet goed door te zetten. René nam het over en wist zijn torens juist te positioneren. Ik bracht mijn torens, naar snel bleek, in verkeerde positie hier tegenover, mede door tijdgebrek. Hierna zou mat snel volgen en gaf ik op. Wel lekker geschaakt. René gaf aan dat dit zijn leukste partij hier tot nu toe was.

Oproep: Heb je een partij gespeeld, maak wat aantekeningen en geef die aan de wedstrijdleiding door. Je kunt ook komen vertellen over je partij natuurlijk, zoals uit dit verslag blijkt. Een partij nazenden per mail, zoals Bram de Knegt deed, is ook een prima actie. Laat anderen meegenieten van leuke partijen. En onze website wordt er nog aantrekkelijker door!

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in de C-groep.

Jaap van Meerkerk