Nog twee koplopers na bizarre ontknoping

Goed werk heeft tijd nodig. Minder goed werk soms ook. Aan de lezer om te beoordelen of het goed werk is of minder goed werk. Maar tijd was er in ieder geval nodig om het verslag af te kunnen ronden…

Maandag 18 mei werd al weer de vijfde ronde van het Spindler Makelaars Watertorentoernooi gespeeld. Met op de affiche onder meer de topper tussen Nathanaël Spaan en Andrzej Pietrow. Zou in deze ronde de vorentscheidung al gaan vallen?

Uw verslaggever kwam rond half tien binnen en trof daar weer fraaie partijen, gruwelijke blunders, fantastische combinaties, heftige tijdnoodduels en bizarre ontknopingen aan. Kortom, alles wat het schaakspel zo mooi en leuk maakt om naar te kijken.

Voor de start van de vijfde ronde was Andrzej Pietrow de enige koploper met een score van 4 uit 4. Voor Nathanaël Spaan dus de opdracht om met wit het stokje over te nemen. Spaan had de betere stelling in het middenspel, waarbij zijn beide torens veel druk uitoefenden in het centrum.

Spaan won ook een pionnetje, maar Pietrow moet je altijd drie keer verslaan. Pietrow wikkelde ook nu sterk af naar een toreneindspel met een pion minder. Een goed getimed pionoffer leidde vervolgens tot een theoretisch remise-eindspel. Erg interessant om te zien en daarmee wist Pietrow de aanval van Spaan op de koppositie af te slaan en daarmee aan de leiding te blijven.

Aan de borden 2, 3 en 4 speelden de Erasmianen Marvin Dekker (tegen Wijnand Rijnders), Frits Steenbergen (tegen Selman Ercan) en Henry Pijpers (tegen Lucas Gortemaker).

En waarschijnlijk was het ‘de Erasmianen geven een voorgift van een kwaliteit’-dag, want op alle drie de borden stonden de Erasmianen zo rond een uur of tien een kwaliteit achter. Steenbergen en Pijpers kwamen deze achterstand niet te boven, beiden verloren hun partij. Vooral Lucas Gortemaker ging met mooie krachtzetten door de stelling van Pijpers heen, een potentiële kanshebber voor de sms-prijs!

Aan bord 5 had Leo Verhoeven toen al gewonnen van Paul Wilhelm, die in een vrijgevige bui was en een stuk in de aanbieding deed.

Langer duurde de partij tussen wedstrijdleider Jaap van Meerkerk en Arnout van Kempen. Zij speelden ook hele interessante en mooie partij, waarbij het erop leek dat Van Meerkerk beslissend voordeel kreeg in het eindspel met paard versus loper. Toch vond Van Kempen nog een gaatje en kon promoveren, waarmee het voordeel weer zijn kant op leek te vallen. In een interessant eindspel van een dame tegen drie ver opgerukte pionnen kwam Van Kempen echter toch niet verder dan een remise.

Aan bord 7 deed Coen van Baren het goed door Johan van de Griend op remise te houden en op bord 8 behaalde Wim van de Kraats een knappe remise tegen Wim Posthumus. En ook de remise van Carel Keller tegen Paul Dekker aan bord 20 was een knappe prestatie!

Op dat moment was er ook een mooi spektakelstuk te zien op bord 12 tussen Shakir Salih en Dick van der Pluijm. De stelling kon nog alle kanten op, maar Van der Pluijm had nog minder dan een halve minuut tegen nog meer dan 20 minuten voor Salih. Een mooi tijdnoodduel volgde en Van der Pluijm wist de partij slechts ternauwernood te winnen.

Een mooie verrassing was de overwinning van Stephan Pinedo tegen Kees van Toor (vorig jaar nog gedeeld winnaar). Pinedo won in het middenspel een pionnetje en bouwde dat voordeel vervolgens fraai uit door consequent zijn stukken centraal te positioneren en zo een gewonnen stelling te bereiken. De partij is ingezonden voor de sms-prijs en binnenkort ook na te spelen op de website!

Een andere mooie verrassing was de zege van Coen van Vlijmen op Peter Ruimschoot. Ruimschoot sloeg nietsvermoedend een pionnetje en dat was het begin van een dodelijke koningsaanval, waar Van Vlijmen steeds de juiste zetten wist te vinden! Een hele fraaie overwinning van Van Vlijmen.

Het slotakkoord van de avond was echter te vinden op bord 2, waar Marvin Dekker een kwaliteit achter stond tegen Wijnand Rijnders.

Dekker had wel compensatie voor de kwaliteit, omdat de stukken van Rijnders niet goed stonden. De tijd tikte echter weg (vooral voor Dekker) en naarmate er meer stukken werden afgeruild kreeg Rijnders een betere – eigenlijk gewonnen – stelling, waarbij Dekker ook nog eens minder dan een minuut had. Rijnders bood op dat moment remise aan.

Dekker wees het remiseaanbod echter af. Objectief gezien onbegrijpelijk, maar schaken is niet altijd objectief. Want wat er daarna precies gebeurde? Rijnders verkrampte en liet het voordeel helemaal uit zijn handen glippen. Dekker kwam de stelling van Rijnders binnen, bereikte een gewonnen stelling en zelfs de overwinning, Rijnders teleurgesteld achterlatend. Dekker gaat hierdoor na vijf ronden samen met Andrzej Pietrow aan de leiding.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het Spindler Makelaars Watertorentoernooi 2015. De zesde ronde wordt gespeeld op maandag 1 juni. De voorlopige indeling voor de zesde ronde wordt op donderdag 28 of vrijdag 29 mei op de website geplaatst.

Frank van Zutphen