Tillemans wint groep B en Pijpers groep C

Opzij, opzij, opzij,

maak plaats, maak plaats, maak plaats,

Ik heb ongelofelijke haast.

Opzij, opzij, opzij,

want ik ben haast te laat,

Ik heb maar een paar minuten tijd.

En gelijk had Herman van Veen. Want maandag 15 juni werd het jaarlijkse snelschaakkampioenschap van schaakvereniging Erasmus gespeeld.

Net als vorig jaar werd eerst een voorronde gespeeld en aan de hand van de resultaten in de voorronde de finalegroepen ingedeeld. In totaal deden 22 spelers mee aan het Erasmus snelschaaktoernooi.

Onder de deelnemers twee spelers, die voor het eerst kwamen kijken bij Erasmus: Jan Lepetun en Gabriël Cornelisse. En twee nieuwe leden, die weliswaar al meededen aan het Spindler Makelaars Watertorentoernooi, maar nu voor het eerst meespeelden bij een interne competitie: Murdoch Maclean en Davin Mostert. Alle vier een bijzonder welkom! Ook erg leuk was het om Arrian Rutten weer op onze clubavond te mogen verwelkomen! Grote vraag was natuurlijk hoe zij zich in het snelschaakgeweld staande konden houden.

En het werd weer een mooi spektakel met alle elementen die van het snelschaken zo’n mooie sport maken. Verrassende wendingen, gruwelijke blunders en onverbiddelijke klokken. De overwinning bij het snelschaken is pas binnen op het moment dat beide spelers het daarover eens zijn. En tot die tijd is alles mogelijk.

In de voorrondes waren er meteen al de eerste verrassingen te zien. Allereerst in groep A, waar Ruud Dröge en Davin Mostert knap erkende toppers als Wim Posthumus en Gilles Donze (vorig jaar nog vierde) voor bleven en hen daarmee de weg naar hoogste finalegroep versperden. Ook nieuwkomer Maclean gaf meteen een visitekaartje af. Als een soort van spervuur komen zijn zetten op het bord terecht en als enige in de voorronde wist hij een 100% score te behalen in groep C. Ook Lepetun plaatste zich voor de eerste finalegroep door net achter Arie de Jong op een derde plaats te eindigen in groep C, ondanks dat hij al langere tijd niet meer geschaakt had. Uit de B-groep plaatsten vertrouwde namen als Leo Verhoeven, Frank van Zutphen en Paul Wilhelm zich voor de eerste finalegroep.

Finalegroep A

In finalegroep A een mooi deelnemersveld, waar het op voorhand lastig was omde echte kanshebbers aan te wijzen. Het werd in de eerste paar ronden een soort van broedermoord waar bijna iedereen wel tegen verliespunten aanliep. Enige uitzondering was Van Zutphen, die de eerste vier ronden het volle punt bij kon schrijven, al was dat vaak meer geluk dan wijsheid.

In de vijfde ronde was Wilhelm te sterk voor Van Zutphen en was de spanning meteen weer helemaal terug. Met een belangrijke overwinning op Maclean schudde Van Zutphen een belangrijke concurrent af en kon de titel in de laatste ronde definitief veilig worden gesteld met een overwinning op Arie de Jong in de slotseconden van de partij. Met 6 uit 7 prolongeerde Van Zutphen daarmeee de snelschaaktitel.

Direct achter Van Zutphen maakte Mostert een uitstekend debuut bij Erasmus met een score van 4½ uit 7. Qua rating was Mostert weliswaar de nummer 7 in groep A, maar hij liet duidelijk zien dat hij kan snelschaken met een fraaie tweede plaats! Op de gedeelde derde plaats eindigden Maclean, Verhoeven en Wilhelm met 4 uit 7. Op onderling resultaat werd Maclean derde.

Finalegroep B

De B-groep werd knap gewonnen door Marcel Tillemans met een score van 5½ uit 6. Hij stond alleen remise af tegen de nummer 2 Posthumus, die onderweg ook nog tegen een nul was aangelopen in zijn partij tegen Donze.

Donze legde uiteindelijk beslag op de derde plaats in finalegroep B. Met een score van 3 uit 6 deed Cor van As het uitstekend in deze sterke groep.

Finalegroep C

In de C-groep was Henry Pijpers duidelijk te sterk voor de overige spelers! Met een score van 6 uit 6 was hij afgetekend de beste. Opvallend was dat er in deze groep geen enkele remise werd gespeeld.

Op een gedeeld tweede plaats eindigden Peter de Boer, Carel Keller en Roel de Graaff met 4 punten uit 6 wedstrijden. Een prima prestatie van de heren! Het onderling resultaat gaf geen onderscheid en op basis van de resultaten uit de voorronde werd Carel Keller de nummer 2 van deze groep.

Kijk hier voor alle uitslagen en de eindstanden van het snelschaakkampioenschap 2014/2015 van Erasmus.