De toon is gezet!

Afgelopen seizoen speelde ons derde team in de derde klasse RSB. Door een prima prestatie, waarbij ik zelf aan bord 1 mocht spelen, wisten wij te promoveren naar de tweede klasse van de RSB. Als kersverse teamcaptain mag ik (Bernhard) de organisatie van het derde team in de externe competitie op mij nemen.

Dit houdt onder andere in dat je de teamindeling maakt (wie speelt aan welk bord) en zorg draagt dat er een compleet team gereed staat op de betreffende speeldag. Daarnaast regel je de vervanging bij afmeldingen en stem je onderling het vervoer met elkaar af. In aanloop naar de eerste speeldag waren er twee afmeldingen en gelukkig waren Cor van As en Stephen Pinedo bereid om in het derde team in te vallen.

Vandaag was het dan eindelijk zo ver en speelde ons derde team tegen het eerste team van Maassluis. Pim Kleinjan en Stephen Pinedo waren prima op tijd bij mij thuis gearriveerd zodat we om 19:00 uur gezamenlijk richting Maassluis konden vertrekken. Daar aangekomen waren ook de overige spelers aanwezig en werd rond 20:00 uur de klok ingedrukt.

Al snel (rond 20:40 uur?) kwam Joram Simons die op bord twee speelde met de mededeling dat zijn tegenstander Dirk Brijs, na zet herhaling op de tiende zet, remise had aangeboden. Aangezien Joram geen winstkansen zag werd het remise aanbod aangenomen.

Stephen Pinedo wist rond 22:30 uur als eerste het volle punt binnen te halen. Op de 23e zet stond Stephen met de zwarte stukken in een zeer solide stelling een pion en kwaliteit voor. Deze voorsprong in materiaal stond hij niet meer af en wist het eerste punt voor Erasmus te verzilveren. Een zeer sterk debuut van Stephen, die voor het eerst als invaller in de externe competitie mee speelde.

Bernhard Ruimschoot wist vijf minuten later ook het volle punt te incasseren door een kleine combinatie, waarbij een dreigende paardvork, door Hans Quak niet doorzien werd. Bernhard speelde met de witte stukken en vond in bovenstaande stelling de juiste voortzetting en speelde 21. Lf4! Met deze zet valt wit de toren op H6 aan waardoor tevens het veld e5 wordt vrijgemaakt om de dreiging met de paardvork Pe5+ (met dame winst) te creëren. Hans doorzag deze opzet niet, speelde 21. … – Tg6 en gaf op na 22. Pe5+.

Na de betere voortzetting 21. … – Kg8 22. Lxh6 – gxh6 23. Tg1+ – Kh7 24. Tae1 – Dd5 25. Pb6 – Dxd4 26. Dxe6 – Df4 27. Te3 – Lg7 28. Dxc6 staat zwart er allesbehalve rooskleurig voor. Ook 21. … – Dxd4 22. Lxh6 – gxh6 23. Tae1 – e5 24. Pxe5+ bied geen soelaas voor zwart (+6). Analyse door Lucas Chess, handig en gratis te downloaden.

Jan Smit speelde een zeer solide partij aan bord 1 tegen Marcel Bergen en kwam geen moment in gevaar. De partij werd uiteindelijk besloten in remise.

Zo ook speelde Pim Kleinjan met de zwarte stukken een zeer sterke partij tegen Corry Vreeken. In de auto vertelde Pim al dat Corry in het verleden vijfvoudig dames schaakkampioen van Nederland is geweest en een Fide titel heeft behaald. Gelukkig voor Pim was dat inmiddels 45 jaar jaar geleden en speelde de inmiddels 86 jarige Corry niet meer zo krachtig als voorheen. Pim die met de zwarte stukken speelde wist dan ook een mooie aanval te creëren door zijn torens te verdubbelen op de twee rij, met als gevolg een overgave. Overigens prachtig om te zien dat Corry Vreeken met zoveel energie deelneemt aan de externe competitie.

Inmiddels hadden wij drie punten voorsprong bereikt 1 – 4 en werd duidelijk dat wij de winst eigenlijk niet meer konden ontlopen. Lucian Mihailescu speelde nog verbeten door om een vol punt binnen te slepen, maar beruste na overleg uiteindelijk in een remise om de team overwinning zeker te stellen.

Cor van As en Jan Hoek van Dijke boekte mindere successen doordat Cor een zeer sterke aanval op de witte koningsvleugel niet wist om te zetten in winst en uiteindelijk nog alle zeilen bij moest zetten om de partij remise te houden.

Jan Hoek van Dijke moest helaas als enige Erasmiaan met de witte stukken, een verliespunt incasseren.

In de wetenschap dat uiteindelijk het team resultaat telt, keken wij voldaan terug op deze eerste competitiedag. Na veel onderlinge felicitaties, verlieten wij om 23:30 uur met een 3 – 5 overwinning op zak het pand. De toon is gezet, Erasmus 3 komt eraan!

Kijk hier voor de stand en de uitslagen van het derde team in klasse 2A.

Bernhard Ruimschoot