Team 3 start zegereeks!

Nog maar net bijgekomen van de euforie dat wij op 21 september wisten te winnen van het sterke eerste team van Maassluis, mochten wij maandag aantreden tegen het (nog sterkere) eerste team van Zwijndrecht.

De strategische opstelling van ons team was een week van tevoren al aan de teamleden verzonden.

Toen het dan eenmaal 12 oktober was, kwam er in de loop van de middag een telefoontje… Joram Simons moest zich helaas grieperig afmelden. Gelukkig was Jaap van Meerkerk makkelijk via Whatsapp te bereiken en zo was deze lege plaats snel ingevuld.

Toen Jaap hoorde dat de opstelling in tact werd gehouden, met als gevolg dat hij op de plaats van Joram aan bord twee zou spelen, moest hij toch even slikken.

Rond 20:00 uur deed Paul Wilhelm als wedstrijdleider de ontvangst en niet veel later drukten wij allen de klok in.

Achteraf werd duidelijk dat het een goede zet geweest is om Jaap aan bord twee in te zetten. Jaap wist tegen de bijna 200 Elo punten sterkere Martijn Vos remise te houden en haalde zo een half punt voor het team binnen. Een zeer goede prestatie van Jaap.

Uit mijn eigen partij kan ik nog melden dat mijn tegenstander (Timon de Geus) een blunder beging en direct remise aanbood.

Timon speelde met Zwart 26. … – Df6 en bood remise aan. Het vervolgens door mij gespeelde 27. f4 maakte gelijk duidelijk dat ik niet akkoord ging met het remise aanbod en dat zwart een stuk ging verliezen. Hierop volgde 27. … – Pxc4 28. bxc4 – Tc2 29. Dxb2 – Dxb2 30. Txb2 – Txe1+ 31. Kf2 (+3,88).

Zo kon ik vervolgens de partij naar mij toe trekken. Het vervolg tot opgave was voor mij niet eenvoudig, waarbij de extra 15 seconden per zet nog erg goed van pas kwamen aangezien ik in het eindspel met nog 5 seconden op de klok goed partij moest geven tegen Timon om hem uiteindelijk tot overgave te dwingen.

Minder fortuinlijk waren Herman Beerling en Henry Pijpers. Gezamenlijk konden ze hun punten optellen waarbij de totaalsom nog steeds nul bleef. Op zich was ook dit goed te verklaren aangezien ze beide tegen een behoorlijk sterke tegenstander speelde, waarbij de tegenstander van Herman ruim 200 Elo-punten sterker was.

Van de andere partijen heb ik weinig meegekregen. De uitslagen waren: Jan Smit (½), Pim Kleinjan (1, alweer de winst) en Jan Hoek van Dijke (½).

Lucian Mihailescu speelde op bord zeven naast mij. Gedurende de avond had hij al een paar keer gezegd dat zijn stelling remise was maar dat hij toch wilde blijven proberen. Nou deze gedachte betaalde zichzelf uit doordat ik Lucian aan het einde van de avond ineens hoorde zeggen: “Ja, dan speel ik deze…” Mihailescu had net Lc8 gespeeld, waarop volgde: Td1 – Lxh3, Txd3 – Tf1 en mat!

Zo eindigde de stand in 4½ – 3½ waarbij we de tweede teamoverwinning op rij kunnen noteren. Mannen top gedaan en bedankt voor de inzet!  Op 11 november spelen we uit tegen het eerste team van SOF/DZP (gem rating 1892). Hoe gaan we deze beer vloeren? 🙂

Kijk hier voor de stand en de uitslagen van het derde team in klasse 2A. En kijk hier voor het verslag op de website van Zwijndrecht.

Bernhard Ruimschoot