Vierde ten onder

Maandag 26 oktober mocht het vierde de eerste thuiswedstrijd spelen. We moesten aantreden tegen het eerste van Hendrik Ido Ambacht.

Op voorhand was duidelijk dat dit een zware strijd zou worden. Met een rating die gemiddeld circa 140 punten hoger is dan die van ons, waren zij zowel favoriet voor de wedstrijd als favoriet voor het kampioenschap. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Jaap van Meerkerk kon dit keer van de partij zijn. Daarom had ik besloten Roel de Graaff niet op te stellen. Een luxe die bestaat omdat er negen spelers voor het vierde beschikbaar zijn.

Vanwege zijn prestaties in de interne had ik besloten Cor van As op het eerste bord te zetten. Arie de Jong had verzocht om zwart op het derde bord hetgeen door mij werd gehonoreerd. Met de rest van de opstelling volgde ik de prestaties in de interne. Mezelf had ik bord 8 toebedeeld zodat ik ook de tijd had om de verrichtingen op de andere borden in de gaten te houden.

Vol goede moed gingen we om 20:00 uur van start. Tot circa 21:00 uur leek de strijd nog redelijk in evenwicht. Volgens een analyse van Gilles Donze hielden we aardig stand. Maar in het uur daarna begon het ratingverschil toch de doorslag te geven. Naast me op bord 7 kreeg Rens Hesselmans een zware koningsaanval te verduren. Uiteindelijk was die alleen af te slaan door veel materiaal te offeren waarop Rens de strijd staakte.

Ook Alik Tchavelachvili redde het op bord 6 niet. Jaap kwam op bord 4 een pion achter. Hij meende dat hij nog de meeste kans had door de stelling ingewikkeld te houden en wat complicaties in te bouwen. Dat kostte hem echter nog een pion waarna zijn tegenstander het eenvoudig kon uitspelen. Inmiddels waren ook Cor en Stephen Pinedo in onhoudbare stellingen terecht gekomen.

Zelf had een ingewikkelde stand waarbij ik een stevig centrum had met pionnen op d, e, en f4. Mijn tegenstander probeerde het ingewikkeld te houden met een lastig paard. Daarmee sloeg hij uiteindelijk op e4 mijn loper nadat daar eerst de pionnen waren geruild. In plaats van direct terug te nemen, voerde ik met mijn d-pion eerst twee desperado-zetten uit. Hierdoor ontstond een ingewikkelde stelling met dubbelpionnen op de d- en de f-lijn voor mijn tegenstander. Die had daartegenover dan wel het loperpaar. Nadat duidelijk was geworden dat de wedstrijd voor ons niet meer was te winnen, besloten we tot remise door herhaling van zetten.

Ook Bram de Knegt en Arie wisten hun partij remise te houden. Daardoor verloren drie spelers dus niet maar ging de wedstrijd met 6,5-1,5 wel verloren.

Kijk hier voor alle uitslagen in klasse 3B.

Ron Ansem

Teamcaptain