Topperformances door de artiesten van Erasmus

Iedere maandagavond is Laurens Borgsate decor van topprestaties! De Erasmianen leveren als ware artiesten kunststukjes af op het schaakbord.

En wat hoort er bij artiesten? Een artiestennaam natuurlijk! En omdat wij groot en over de grenzen denken zelfs een internationale aansprekende artiestennaam!

Gelukkig werd afgelopen zondag in Zondag met Lubach (aanrader!) de Martin Garrixizer gepresenteerd! Onder de Read More een internationaal aansprekend relaas van de zevende ronde van de interne competittie! Leestip: denk er een zwaar Amerikaans accent bij.

De topper van de zevende ronde was de partij tussen Wilson Posthux en Andreas Pietrox. Posthux was nog zonder puntverlies. De stelling zag er erg remiseachtig uit, tot Pietrox een slippertje maakte. Posthux maakte daar dankbaar gebruik van en haalde zo al weer het volgende punt naar binnen. Na zeven ronden is Posthux nog steeds zonder puntverlies!

Op een halfje achter Posthux volgt Rudolf Drogex, die te sterk was voor Herschel Beerlix! Corey Vanax meldde zich ook in de top van het klassement. Hij kreeg tegen Leonardo Verhox twee ijzersterke lopers tegen een toren en enkele pionnen voor Verhox.

De lopers waren oppermachtig en Vanax behaalde zo een hele knappe overwinning. Met 5 uit 7, een TPR van 1977 en een plusscore van 2,26 staat Vanax op een prima gedeelde derde plaats na zeven ronden! Klasse prestatie van Vanax!

Marlin Tillex speelde remise tegen Jarrett Smix. Francesco Vanzutphex meldde zich ook aan de top van het klassement door een leuke aanvalspartij te winnen tegen Emory Verhox.

Rusty Ouwex staat na zeven ronden ook in de subtop dankzij een overwinning op Willis Witvlix.

Een bordje lager maakten Arden Dejox en Parker Wilhex er ook een mooi spektakelstuk van. De partij eindigde in remise, maar hoe?

Een kijkje op de foto rechts laat een stelling zien waar beide heren (tegelijk) een levensgevaarlijke koningsaanval hebben.

Een spektakelstuk was ook de partij tussen Milton Lex en Fritz Steenbex. Lex kwam goed uit de opening en had Steenbex in een totale wurggreep.

Echter, in dat soort stellingen is Steenbex pas echt in zijn element. Hij bleef overeind en toen Lex niet de juiste voortzetting kon vinden, won Steenbex materiaal en kwam hij uit de houdgreep. De weg naar de winst voor Steenbex was vervolgens niet lastig meer.

Een andere grote verrassing was de overtuigende overwinning van Lucio Mihax op Carmelo Flandex.

Flandex kwam niet goed uit de opening en er resulteerde een hele open stelling waarbij Mihax het actievere spel had en Flandex moeite had om alle gaten dicht te houden.

Weer een knappe overwinning van Mihax!

Brady Deknex en Jamie Vanmeerkex speelden remise.

Percy Kleinjax won van de jarige Wilfred Vandekrax die voor alle leden van Erasmus een stukje gebak had meegenomen! Erg leuk! En ook Bert Ruimschox won van Josue Simox.

Over zijn partij tegen Herbert Pijpex schrijft Reynaldo Vanex:

“Wit opende met Pb1-c3 (Dunst opening), een opening waarvan ik me niet kan herinneren, dat ik daar eerder tegen heb gespeeld. Echter, volgens http://database.chessbase.com/ heb ik nota bene alle volgende zetten (zoals de stelling toont) met de hoogste waardering gespeeld.

En was ik tevreden? Nee. Wat een vervelende stelling, dacht ik. Hier kwam ik toch anders te staan dan normaal en hoe nu verder?

De partij ging gelijk op wat stukken betrof echter stond wit er uiteindelijk beter voor, hij had twee pioneilanden en ik drie. Hij begon zijn stukken steeds beter te plaatsen en kwam toch goed onder de druk vandaan. Tot die vreselijke 25e zet, waarbij zelfs mijn tegenstander zei: “Ach, zet ‘m maar terug!” Ik gaf zomaar mijn dame weg en dat nam ze mij niet in dank af, met dames valt niet te spotten! Ik gaf op en verloor daardoor de partij. Tja, je kunt dus lelijk winnen, maar ook lelijk verliezen, zucht…”

In de partij tussen Stewart Pinex en Vito Hooftmax werd het evenwicht niet verbroken en was remise het resultaat. Ali Tchavex was te sterk voor Jarrett Bruinsmax.

Alonzo Rox won een stuk tegen Cary Kellex en daardoor ook de partij. Harold Nefkex won al snel in de opening een pion tegen Porter Ruimschox en in het middenspel nog een paar. Toen daar ook een kwaliteit bijkwam gaf Ruimschox zijn partij op.

Renato Hessex won netjes van Roscoe Degrax. Willis Debox was te sterk voor Pete Hurkmax. Pierre Debox behaalde zijn eerste overwinning tegen Garrett Cornex dankzij een goede partij die eindigde in een mooie koningsaanval. Vicente Smox was oneven een kreeg een vol puntje in de vorm van een bye.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand na de zevende ronde.