Impressie van de denksportdag

In de schaakwereld wordt iedere twee jaar een schaakolympiade gehouden, een viertallenwedstrijd voor landenteams. In 1939 vond deze wedstrijd plaats in Buenos Aires, Argentinië.

Tijdens de wedstrijd brak de Tweede Wereldoorlog uit en een aantal spelers koos ervoor niet naar Europa terug te keren, waaronder Eliskases en de bekendste onder hen, Najdorf.

Naar deze laatste is de variant van het Siciliaans genoemd, vandaag de dag nog steeds een van de meest gespeelde openingsvarianten. Samen met de Argentijnen Panno en Bolbochan maakten Najdorf en Eliskases in de jaren vijftig na de oorlog van Argentinië één van de sterkste schaaknaties van de wereld.

So far so good. Toen in 1956 het Kandidatentoernooi voor het wereldkampioenschap plaats vond in Amsterdam namen vier Russen en vier Argentijnen deel. Onder andere dit toernooi werd bloemrijk beschreven door Mr. E. Straat, een jeugdvriend van Max Euwe. Hij was schaakjournalist en bundelde zijn verhalen in twee boekjes Praatschaak, destijds te koop voor Dfl. 0,49 bij boekhandel De Slegte. Ik verslond deze boekjes letterlijk en nadat ik ze helemaal kapot had gelezen, heb ik ze weggegooid.

Dat eerder genoemde kandidatentoernooi kreeg het karakter van een landenwedstrijd Argentinië – Rusland toen de loting had bepaald dat in zekere ronde de vier Russen moesten aantreden tegen de vier Argentijnen. Het lot wilde ook dat de Argentijnen vier keer zwart hadden. Ze bedachten gezamenlijk een strijdplan om de Russen te verslaan en bereidden een nieuwtje voor in … de Najdorf-variant van het Siciliaans. Op drie van de vier borden kwam het nieuwtje inderdaad op het bord, maar jammerlijk genoeg voor de Argentijnen verloren ze alle drie de partijen.

Nu schrijven we zaterdag 19 september 2015 en de Schaakkoninginnen treden op tijdens de Denksportdag Rotterdam. Ik mag spelen tegen simultaangevers Lisa Schut en Tea Lanchava en de Najdorf-variant van het Siciliaans komt op het bord. Lisa Schut kiest de opstelling met 6. h3.

Twee borden verderop zit Rens Hesselmans en twee borden eerder een onbekende. Beiden verdedigen zich ook met de Najdorf-variant van het Siciliaans. Rens kiest voor een opstelling met e6 en Le7. De onbekende en ik spelen 6. … – e5, na 7. Pde2 – Pc6 8. Lg5 – Le7 slaat wit 9. Lg5xf6. De onbekende neemt terug met g7xf6, maar ik speel Le7xf6.

Zal de geschiedenis zich herhalen en Najdorf drie nederlagen boeken? Rens en de onbekende verliezen inderdaad.

Bij mij komt na een boeiend gevecht om het initiatief op de koningsvleugel na 42 zetten de volgende stelling op het bord.

Lisa, de schaakkoningin, heeft haar hand overspeeld en verliest na 42. … – Pg4+ en 43. Kg1 – Te7 haar koningin, want veld f6 wordt nu gedekt door het paard.

De winst vergde nog nauwkeurig spel, maar ontging mij niet meer. Het resultaat: 2 – 1 voor de Schaakkoninginnen, maar 1 – 2 voor Najdorf!

Wim Posthumus