Top 10 van Robert Fischer (6): Mikhail Chigorin

Door Andrzej Pietrow

Wij zijn bij de top vijf beste schakers aller tijden gekomen volgens de lijst van Fischer uit 1962. Op zijn lijst geeft Fischer Chigorin de vijfde plaats. Chigorin was, samen met Lasker, Steinitz, Pilsbury en Tarrasch een top speler aan het einde van de negentiende, begin twintigste eeuw. Hij heeft grote toernooisuccessen geboekt, maar is vooral bekend om zijn twee wereldkampioenschap matches tegen Wilhelm Steinitz. Beide matches verloor hij: in 1889 met 6½ – 10½ en in 1892 met 10½ – 12½.

Robert Fischer zei over Chigorin het volgende: “The first great Russian player and one of the last of the Romantic School. At times he would continue playing a bad line even after it was refuted.”

Deze aflevering heb ik gekozen voor de 18e partij uit de tweekamp tussen Mikhail Chigorin en Siegbert Tarrasch gespeeld in 1893 in Sint Petersburg. De match eindigde in een 11 – 11 gelijkspel. De partij is zeer interessant door de zeer moderne aanpak van de opening en is ondanks veel fouten een zeer interessant en leerzaam toreneindspel.

Het is aan iedereen ten zeerste aanbevolen om niet alleen onderstaande partij, maar alle partijen uit deze tweekamp grondig te analyseren. Veel plezier!

Mikhail Chigorin – Siegbert Tarrasch, Sint Petersburg, 1893