Een moeilijke schaakavond

Het vierde team speelde maandagavond 1 februari tegen SV Dordrecht.

Het eerste punt aan bord 1 was al snel verdiend doordat Dordrecht met slechts drie man kwam opdagen. Hierdoor had Carel Keller een te gemakkelijke overwinning. Tenslotte wil je een punt met bloed, zweet en tranen verdienen.

Aan bord 2 speelde Peter Hurkmans (wit) tegen Van Bokhoven. Helaas verloor hij. Zijn tegenstander zag kans om zijn loper op de lijn van dame en koning te plaatsen waardoor Peter zijn dame verloor. En dan is de partij al gauw in je nadeel beslist.

Aan bord 3 speelde Peter Ruimschoot (zwart) tegen Barends. Aanvankelijk koos Barends er voor vrijwel alle stukken rondom zijn koning te plaatsen. De koning optimaal verdedigd, maar Peter had een open stelling waardoor zijn aanvalskansen beter waren. De aanvallen werden echter steeds afgeslagen. Door het pijnigen van de hersenen gedurende lange tijd viel de vlag van Peter.

Aan bord 4 speelde Jan Bruinsma tegen Liemburg. In een complexe stelling ruilde Jan af waardoor hij bij het naderende eindspel toch nog tegen de verwachting in een toren achter kwam te staan. En in dat stadium van de wedstrijd was de strijd snel beslist.

We verloren dus met 1 – 3. Bij alle partijen waren er echter mooie spelmomenten en dat sterkt ons om er bij de volgende wedstrijd weer fors tegenaan te gaan.

Kijk hier voor alle uitslagen en de stand van het tweede viertal in de de RSB-competitie.

Jan Bruinsma