Erasmus 2 ontsnapt miraculeus aan nederlaag tegen Overschie 3

Om onze koppositie te behouden moest ons tweede team de uitwedstrijd tegen middenmoter Overschie 3 winnen. Gezien het ratingverschil van gemiddeld 118 punten in ons voordeel, leek het (op papier) geen onmogelijke opgave. In de praktijk loopt het vaak heel anders, we zijn ternauwernood ontsnapt aan een verpletterende nederlaag.

Davin Mostert (bord 7) had vooruit gespeeld en wist zijn partij net niet tot winst te brengen: ½ – ½. Gilles Donze (bord 2), de man die met 4 uit 4 geweldig op dreef was, wist zijn goede vorm niet vast te houden. Zijn koningsstelling werd volledig overlopen (vijandelijke vrijpionnen op g6 en h6) en rond half 11 moest Gilles in zijn (terechte) verlies berusten: 1½ – ½ achter.

Paul Wilhelm (bord 5) kon geen voordeel bereiken en moest (relatief vroeg) in remise berusten. Paul gaf aan dat hij geen winstkansen meer zag en zijn tegenstander herhaling van zetten kon afdwingen: 2 – 1 achter.

Frits Steenbergen (bord 6) kwam een pion voor en ging een gewonnen eindspel in; uw teamleider had het punt al bijna geteld. Toch verslikte Frits zich ernstig en werd geconfronteerd met twee vrijpionnen die niet meer te stoppen waren: 3 – 1 achter, een forse nederlaag kondigde zich aan.

Ook Wim van der Kraats (bord 4) leek goede winstkansen te hebben. Een gecompliceerde ruil van de stukken pakte echter verkeerd voor hem uit. Om pionverlies te voorkomen zocht Wim de complicatie op, maar dat pakte nog verkeerder uit. Met een stuk achter viel er geen eer meer te behalen: 4 – 1 achter.

De resterende borden gaven géén enkele hoop op een resultaat. Ik stond positioneel iets beter, maar de twee andere borden leken potremise. Toch gaf ik de opdracht om de stellingen tot op het laatst uit te melken en wonderbaarlijk genoeg met resultaat!

Bij Emil Verhoef (bord 8) werden al snel alle lichte stukken geruild, en, na dameruil, bleef er een gelijkwaardig toreneindspel over. Toch bleef Emil doorspelen (iedere speler had naast de koning nog een toren en een vrijpion over) en creëerde een kansje. Toen zijn tegenstander zijn toren wegblunderde was het pleit beslecht: 4 – 2.

Kopman Ruud Dröge wist geen voordeel te bereiken en kwam in een remise-eindspel: ieder K+P+2p. De pionnen stonden tegenover elkaar dus doorspelen leek nauwelijks zinvol. Toch wist Ruud met eindeloos manoeuvreren zijn koning en paard in een betere positie te krijgen en bemachtigde een pion. Zeer bekwaam kon Ruud zijn zwaarbevochten punt binnenslepen: 4 – 3.

Uw verslaggever Ruurd Ouwehand (bord 3) trok vanaf de opening op de koningsvleugel ten strijde maar kon het verschil net niet maken; ik won wel een pionnetje maar die had geen enkele waarde. Omstanders taxeerden onze partij op remise, maar ik schatte mijn paard hoger in dan zijn (tandeloze) loper. Nadat ik mijn koning en mijn paard op de beste plekken had gemanoeuvreerd, won ik enkele pionnen en kon ik een vol punt bijschrijven: 4 – 4.

Doordat concurrent Onésimus 1 tegen Messemaker 3 een wedstrijdpunt liet liggen, blijven we koploper in klasse 2C. Eind februari vervolgen we tegen Spijkenisse 4 dat nog puntloos is. Om kampioen te kunnen worden zullen we wel scherper moeten spelen.

Overschie 3           1654 - Erasmus 2             1772	4  - 4
1. Cor van Lennep        1577 - Ruud Dröge            1882 	0  - 1
2. Murphy Brunings       1709 - Gilles Donze          1823 	1  - 0
3. Hans Doornheim        1777 - Ruurd Ouwehand        1779 	0  - 1
4. Serge Erdtsieck       1738 - Wim v.d. Kraats       1758 	1  - 0
5. Fokke Lindeboom       1595 - Paul Wilhelm          1745 	½  - ½
6. Jan de Liefde         1632 - Frits Steenbergen     1749 	1  - 0
7. Wil de Gids           1553 - Davin Mostert         1747 	½  - ½
8. Ruud Gorseman              - Emil Verhoef          1693 	0  - 1

Lees hier het verslag “Punt gewonnen of verloren?” op de website van SG Overschie. Kijk hier voor alle uitslagen en de stand in klasse 2C.

Ruurd Ouwehand