Top 10 van Robert Fischer (9): Howard Staunton

Door Andrzej Pietrow

Wij zijn gekomen bij de nummer 2 van de beste schakers aller tijden op de lijst van R.J. Fischer, zoals door hem samengesteld in 1962. Voor sommigen zal de naam van Howard Staunton als nummer twee op die lijst mogelijk verassend klinken, maar bij nadere analyse is dat gewoon meer dan terecht.

Hij behoorde in de jaren 1840 – 1850 tot de sterkste schakers van de wereld en zijn positionele inzicht was voor die tijd opmerkelijk hoger dan bij zijn medeschakers.

Fischer zei het volgende over Staunton: “His games are completely modern, but very few of them show brilliancies. He understood all the positional concepts we now hold so dear.”

Voor deze aflevering heb ik twee partijen – zeer kenmerkend voor Fischer zijn uitspraak uitgezocht. Alle twee zijn uit de tweekamp tegen Pierre Charles Fournier de Saint-Amant gespeeld in Parijs in 1843 (dus 173 jaar geleden!) om de onofficiële titel van de wereldkampioen. Staunton won die tweekamp 13 – 8 (+11 =4 -6).

Pierre Charles Fournier de Saint-Amant – Howard Staunton, Parijs, 1843, (unofficial) World championship match, game 11

Pierre Charles Fournier de Saint-Amant - Howard Staunton, Parijs, 1843, (unofficial) World championship match, game 21