Top 10 van Robert Fischer (10): Paul Morphy

Door Andrzej Pietrow

Op nummer 1 op de lijst van R.J. Fischer, zoals door hem samengesteld in 1962, van de beste schakers aller tijden staat zeer terecht Paul Morphy.

In de jaren 50 van de negentiende eeuw was Paul Morphy absoluut de sterkste schaker van de wereld. Tijdens zijn korte schaakcarrière (1857-1859) versloeg hij eerst iedereen op het Amerikaanse continent om vervolgens hetzelfde te doen met de sterkste schakers tijdens zijn tournee door Europa.

Morphy kwam naar Europa om Howard Staunton, in die tijd beschouwd als de sterkste, uit te dagen voor een tweekamp. Helaas voor de schaaksport kwam Staunton niet opdagen en de met zo veel interesse verwachte tweekamp heeft nooit plaats gevonden. Morphy trok zich volledig terug uit het schaakleven in 1859.

“Perhaps the most accurate player who ever lived, he would beat anybody today in a set-match. He had complete sight of the board and seldom blundered even though he moved quite rapidly. I’ve played over hundreds of his games and am continually surprised and entertained by his ingenuity.”

Ik raad iedereen aan het voorbeeld van Fischer te volgen en Morphy’s partijen op het internet op te zoeken en na te spelen. Plezier gegarandeerd. Hetzelfde zou ik overigens aanraden met de partijen van de schakers, die eerder in deze serie artikelen zijn behandeld.

Voor deze aflevering heb ik twee (minder bekende) partijen gekozen uit de tweekamp van Paul Morphy tegen Adolf Anderssen gespeld in Parijs in 1858. Morphy won die belangrijkste tweekamp uit zijn carrière 8 – 3 (+7 =2 -2).

Match Anderssen – Morphy, Paris, 1858, game 2

Match Anderssen – Morphy, Paris, 1858, game 10