Erasmus 3 gaat voortvarend van start

Ons derde team, dat door de komst van veel nieuwe sterke spelers, net zo sterk is als het tweede team vorig seizoen, is de RSB-competitie voortvarend begonnen.

In klasse 2B werd Maassluis 1 overtuigend met 5½ – 2½ verslagen.

Het eerste resultaat kwam van bord 6. Henry Pijpers nam het initiatief en verdubbelde zijn torens op de f-lijn. Toen hij dit niet verder kon uitbouwen, werd tot remise besloten: ½ – ½.

Het eerste volle punt kwam van Gerard Kastelein (bord 2). Hij kwam al snel een pion voor en veroverde daarna nog een tweede pion. Hij verhoogde de druk en dwong stukwinst af: 1½ – ½.

Invaller Anton van Berkel (bord 7) mocht aantreden tegen “the grand old lady of chess” Corry Vreeken. Met haar 87 jaar is de vijfvoudig Nederlands kampioene, die wegens haar vroegere prestaties in 1987 de titel Honorary Woman Grandmaster ontving, nog altijd een autoriteit. Het werd een titanenstrijd die beslecht werd toen Corry Vreeken blunderde: 2½ – ½.

Jan Hoek van Dijke (bord 8) wist met een fraaie combinatie materiaal te winnen. Toen de stofwolken opgetrokken waren had hij 2 torens en 3 pionnen voor zijn dame. Jan wikkelde de partij op zeer fraaie wijze af: 3½ – ½.

Frits Steenbergen (bord 5) weet mij keer op keer te verbazen. Zoals altijd zette hij zijn stelling zeer verdedigend op en trok alle stukken terug op zijn koningsstelling. Tegenstander Gert Dijkstra kreeg alle gelegenheid om ten aanval te trekken en deed dat ook. Hoe Frits het telkenmale presteert weet ik niet, maar hij bleef overeind en zijn remise zorgde voor het eerste matchpunt: 4 – 1.

Op bord 3 moest Ruurd Ouwehand de enige nederlaag incasseren. Beide partijen speelden actief en kwamen gelijkwaardig uit de opening. Het evenwicht werd verstoord toen Menno Poot uw verslaggever zijn centrumpionnen naar voren wist te dwingen. Toen deze niet meer te verdedigen waren, kwam Ruurd met 2 pionnen minder in een verloren eindspel: 4 – 2.

Kopman Paul Wilhelm en tegenstander Dirk Brijs maakten er een spectaculaire partij van. De basisregel ‘neem nooit op b7 ook niet als het goed is’ kwam uit. Wit verloor zijn dame, maar kreeg hier voldoende materiaal (T+L+pi) voor. Paul profiteerde van de slechte positie van wits stukken en trok de partij (en de daarmee eindoverwinning) naar zich toe: 5 – 2.

Jan Smit (bord 4) trok met wit ten strijde en wist met zijn dame (op d8!) de zwarte stelling geheel te blokkeren. Zwart moest een kwaliteit geven en de winst voor Jan leek dicht bij. Jan liet echter toe dat de stelling in elkaar geschoven werd waarna hij in remise moest berusten.

Met de 5½ – 2½ eindstand hebben we laten zien tot de sterkere teams in onze klasse te horen en hopen onze doelstelling (top 3) waar te maken.

Erasmus 3               1776  -  Maassluis 1           1702  5½ - 2½
1. Paul Wilhelm            1823  -  Dirk Brijs            1729  1  - 0
2. Gerard Kastelein        1776  -  Marcel Bergen         1889  1  - 0
3. Ruurd Ouwehand          1779  -  Menno Poot            1786  0  - 1
4. Jan Smit                1765  -  Hans Quak             1477  ½  - ½
5. Frits Steenbergen       1777  -  Gert Dijkstra         1792  ½  - ½
6. Henry Pijpers           1754  -  Michael Kroes         1743  ½  - ½
7. Anton van Berkel        1804  -  Corry Vreeken         1733  1  - 0
8. Jan Hoek van Dijke      1730  -  Peter van Soest       1467  1  - 0

Kijk hier voor alle uitslagen van het derde team in de RSB competitie.

Ruurd Ouwehand