Ruime nederlaag voor vierde team

Einde van onze aspiraties voor dit seizoen. Nadat we onze eerste wedstrijd hadden verloren, herstelde ons vierde team zich door twee keer te winnen. We hadden we het nog in eigen hand om eerste te worden door verder alles te winnen.

De opdracht van afgelopen maandag om SOF/DZP, dat een punt meer had dan wij, te verslaan, is echter jammerlijk mislukt. In het begin leek het prima te gaan.

Peter Weeda kwam naar me toe nadat hij een rondje had gelopen en vertrouwde me toe: “We gaan veel punten pakken als dat zo doorgaat!”

Op papier waren we qua rating ook een fractie sterker, maar de harde praktijk leert weer eens, dat dit niet zoveel zegt. Heel in het kort per bord het resultaat. Inhoudelijk heb ik als meespelend teamcaptain niet veel van de partijen kunnen zien en weet ik zelfs de volgorde niet waarin de beslissingen vielen.

Bord 1: Anton, die tot nu toe 3 uit 3 had, kwam al vrij snel in moeilijkheden. Een pion weg en kort daarna stond er een nul achter zijn naam.

Aan bord 2 speelde Peter Weeda, die inviel voor Victor Hooftman. Peter speelde voor het eerst voor de bond, sinds hij weer terug is in onze schaakgelederen. Na circa 1½ uur kreeg hij een remiseaanbod. Stand ½ – 1½.

Bord 3: Cor van As raakte een pionnetje achter, maar had wel degelijk aanval. Of dat genoeg compensatie was? Kennelijk niet, want in de einduitslag staat er een nul achter zijn naam.

Bord 4: Herman Beerling. Van zijn partij heeft uw verslaggever niets gezien. Hoewel Herman dik 100 ratingpunten meer heeft dan zijn tegenstander, ook bij hem een nul. Jammer Herman.

Bord 5: Jaap van Meerkerk. Daar ging het beter. Binnen de kortste keren een kwaliteit voor, moest er wel de hele avond goed bijblijven, maar kon uiteindelijk zijn derde overwinning (uit 3!) bijschrijven.

Bord 6: Lucian Mihailescu hield van begin af aan zijn tegenstander onder druk en won gedecideerd.

Bord 7. Uw verslaggever. Verschrikkelijk. Binnen korte tijd stond ik een stuk voor. Geleidelijk verdwenen de stukken door ruil van het bord, maar het lukte niet om er nog een pionnetje bij te snoepen. Met allebei een toren en wat pionnen en ik nog steeds een paard meer, dacht ik de tegenstander aan de rand van het bord mat te zetten. Hij kon echter ontsnappen, maar kwam met de koning opgesloten te staan, zonder dat ik daarvan kon profiteren. En toen liet ik de torens ruilen. Stom, stom, want toen kon de koning opzij en was promotie van een vrijpion niet meer te voorkomen. Een vette nul.

Tenslotte bord 8: Ron Ansem. Tot nu toe met twee remises en een winstpartij een puntenmaker. Hij kon remise krijgen, maar de stand was toen al tamelijk onzeker, dus hij speelde door. Hoe Ron verloor heb ik niet gezien, maar ook daar een nul.

Einduitslag: 5½ – 2½ voor SOF/DZP waardoor ons team met 4 punten uit 4 wedstrijden nu op de vijfde plaats staat. We krijgen in het nieuwe jaar eerst twee teams die nu onder ons staan en waarvan dus gewonnen moet worden om ons te handhaven. De laatste wedstrijd is dan tegen Onésimus, dat nu met 8 uit 4 fier bovenaan staat.

Erasmus 4          1672 - SOF/DZP 2            1599 2½ - 5½
1. Anton van Berkel   1804 - Adriaan Knulst       1827  0 - 1
2. Peter Weeda        1832 - Cesar van Prooijen   1731  ½ - ½
3. Cor van As         1600 - Leon Struik          1641  0 - 1
4. Herman Beerling    1670 - Daniel Mulder        1559  0 - 1
5. Jaap van Meerkerk  1584 - Andre Poldervaart    1584  1 - 0
6. Lucian Mihailescu  1715 - Jan de Haan          1536  1 - 0
7. Bram de Knegt      1610 - Bart Loosjes         1508  0 - 1
8. Ron Ansem          1565 - Maart van de Waal    1405  0 - 1

Kijk hier voor alle uitslagen van het vierde team in de RSB competitie.

Bram de Knegt