Erasmus 1 vindt Waterloo in Moerkapelle

Erasmus 1 verliest na weer een spannende strijd van Moerkapelle 1 met 4½ – 3½.

In de binnenlanden van Zuid-Holland ligt een dorp genaamd Moerkapelle. De plaatselijke schaakvereniging is gehuisvest in een gebouwtje van de gezelligheidsvereniging Tropica. Hoewel het er knus en warm was, verliep de avond voor Erasmus 1 niet zo gezellig.

Wim Westerveld kon na 1. b3 geen voordeel behalen en in een symmetrische stelling werd tot remise besloten. (½ – ½)

Aan bord 8 bereikte Leo Verhoeven tegen de sterke Dick Bac een betere stelling: Een minderheidsaanval op de damevleugel en loper tegen paard. Verder bleek er weinig aan de hand en er werd tot remise besloten. (1 – 1)

Murdoch Mac Lean aan bord 4 met zwart kopieerde Spassky uit de fameuze tweekamp om het wereldkampioenschap in Reykjavik 1972. Spassky verloor destijds, Murdoch week af, maar het verging hem niet veel beter. Hij verloor regelmatig. (2 – 1)

Met Wim Posthumus ging het goed na een Najdorf in de Siciliaan. Hij had alle troeven in handen maar zag het matnet rond de witte koning zich niet sluiten en ging over tot herhaling van zetten. Latere analyse door ons halve team toonden heel voordelige varianten aan. (2½ – 1½)

Het laatste uur ging weer de beslissing brengen: Andrzej stond wat beter, Marvin was onduidelijk met 2 koningen op de tocht, Pieter wat in de verdediging maar met wederzijdse aanvalskansen en Frank probeerde grip op de vijandelijke stelling te krijgen. Maar na de ontknoping kwam Erasmus een vol punt te kort.

Na een positioneel subliem gespeeld middenspel, bleek het eindspel met een erg slecht paard aan de rand voor de tegenstander een kolfje naar de hand van Andrzej Pietrow. In de hem bekende stijl ontsnapte de witspeler niet meer uit de houdgreep. Mat met loper op f3 en toren op h1. (2½ – 2½)

Volgens mijn openingen vademecum heet de opening 1. Ph3 Amar opening, maar Dekker opening zou toch meer op zijn plaats zijn. Marvin Dekker kent de scherpe patronen die vaak volgen op zijn duimpje. De tegenstanders zien zich vaak voor onoverkomelijke problemen geplaatst. Marvin inmiddels kon in het eindspel bogen op het loperpaar tegen paard en loper plus een meerderheid op de damevleugel. Prachtig tot winst gevoerd ondanks de vlag weer bijna op vallen. (Heet dat nog zo nu de klokken geen vlaggen meer hebben?) (2½ – 3½)

Bij Frank van Zutphen lukte het niet met de dubbelfianchetto na een Leningrader opening de centrale velden te gaan beheersen. Zijn tegenstander speelde heel nauwkeurig en kwam allengs beter te staan. In tijdnood gekomen was er geen redden meer aan. (3½ – 3½)

Als laatste kwam Pieter Sturm terecht in een omgekeerde draak. Heet dat Siciliaans in de voorhand of nahand? In ieder geval tegenovergestelde rokades met wederzijdse kansen. In het eindspel aangekomen had de tegenstander enig initiatief, maar het evenwicht leek niet verbroken. Ergens ging in het dubbele toreneindspel iets mis, want Pieter boette een pion in. Nog leek remise binnen bereik, want de pionnen van Pieter leken op de koningsvleugel verder opgerukt. De schijn echter bedroog, want Jesse van Elteren wikkelde keurig af naar winst voor Moerkapelle en daarmee was het lot van Erasmus bezegeld. (4½ – 3½)

Direct na de wedstrijd waren we teleurgesteld om niet te zeggen ontgoocheld. Als je het verslag na leest, besef je dat er zeker kansen zijn geweest tegen het sterke en ervaren Moerkapelle. Ontbreekt het ons aan hardheid en ervaring in de Promotieklasse? Een geluk bij een ongeluk was in deze klasse het gelijkspel van medekoploper Charlois Europoort 3 tegen RSR Ivoren Toren 2. Onze promotie ambities behoeven nog niet in de ijskast, maar in de volgende wedstrijd thuis tegen Sliedrecht 2 op maandag 9 januari 2017 moet er wel uit een ander vaatje worden getapt.

Kijk hier voor alle uitslagen van het eerste team in de RSB competitie. Of lees hier het verslag “Eerste team verslaat in een thriller Erasmus 1 in Promotieklasse” op de website van Moerkapelle.

Wim Posthumus