Eerste viertal haakt aan bij top

Wim Posthumus weet niet van ophouden: score 4 uit 4

Een nuttige 2½ – 1½ overwinning op (het altijd lastige) Dordrecht heeft ons eerste viertal in 1A in een kansrijke positie gebracht. Na vijf ronden bezetten de onzen een gedeelde derde plaats, slechts één wedstrijdpunt verwijderd van twee koplopers. Verrassend verlies van topfavoriet RSR Ivoren Toren tegen Fianchetto (tot nu toe zonder overwinning in de poule) heeft de spanning om de eerste plaats teruggebracht. Opvallend is de prestatie van Erasmiaan Wim Posthumus, die zijn honderd procentscore handhaafde.

Davin Mostert countert met veel succes

Zoals de mannen van ons tweede bekend is, staat speelzaal Crabbenhoeve garant voor spektakel. Het onderkomen van Dordrecht is gehorig, de discipline van de leden laat veel te wensen over en de overigens sympathieke gastheren beschikken over grote speelkracht. Enkele weken geleden behaalde Erasmus 2 er een memorabele nipte zege op de Dordtse reserves. Ook het duel tussen de twee viertallen kenmerkte zich door harde strijd en een maximum aan spanning tot laat op de avond.

Waar zich in de eerste uren aan het eerste (Posthumus) en het vierde (Ruurd Ouwehand) bord rustige taferelen afspeelden, was het vanaf het begin ‘bikkelen’ geblazen aan het tweede (Davin Mostert) en het derde (Henk de Kleijnen). Davin zag zich geplaatst tegenover de agressieve Van Blommestein, die de eerste zeven zetten in razend tempo uitvoerde. Zijn aanpak kostte de langzaam rood aanlopende Erasmiaan niet alleen veel tijd, maar maakte ook een sterke verdediging noodzakelijk. Het werd een ‘potje hangen-in-de-touwen’, maar de koningsaanval imponeerde en leek een snelle beslissing te kunnen forceren. Aan het naastliggende bord was het omgekeerde het geval: Henk begon een pionnenopmars op de koningsvleugel, die alleen met manmoedig verdedigen was te stuiten.

Lawaai van snelschakende zaalgenoten, schuivende stoelen en op luide toon gevoerde discussies maakten normaal denkwerk vrijwel onmogelijk. Pogingen om de herrie in te dammen liepen lang op niets uit. De klokken tikten echter onverbiddelijk door. Na een kleine drie uur spelen kon het eerste resultaat worden genoteerd. Dordrecht kwam op 1 – 0. Ruurd had omzichtig manoeuvrerend een kansrijk eindspel bereikt (paard tegen slechte loper plus een betere pionnenstructuur) maar zag met een wat een nonchalante koningszet een venijnige combinatie over het hoofd die een stuk kostte. Tegenspartelen had daarna niet lang zin meer.

Kort daarop berustte Henk in remise, omdat het goede keeperswerk van zijn opponent niet meer dan veldoverwicht had opgeleverd. In een kunstig dichtgemetselde stelling kon de Dordtenaar zich permitteren zetherhaling uit te voeren. Henk realiseerde zich bovendien dat het nemen van risico’s niet nodig was gezien de situatie aan de eerste twee borden.

Wim had inmiddels kans gezien om de geroutineerde Koos Abee af te troeven. Na materiaalwinst in de vorm enkele pionnen was het feit beslecht, temeer omdat de ‘boer’ op de h-lijn ongehinderd naar promotie kon doorstomen. Abee, uiteraard zuinig kijkend, vouwde zijn notatieformulier op, stak het papier in zijn binnenzak en reikte onze kopman de hand.

Davin was erin geslaagd om zich met enkele scherpe zetten te bevrijden uit zijn benarde stelling. Een misrekening van zijn tegenstander leverde wind in de zeilen op, maar eenvoudig was de winstvoering met veel resterende stukken beslist niet. Steeds weer werden geraffineerde dreigingen gecreëerd die Davin dwongen om uiterst precies te spelen. Dat deed hij met succes. Een knappe prestatie!

Twee wedstrijden staan dit seizoen nog op het programma. Behalve Spijkenisse wacht ook – in de slotronde nog wel – gedeeld koploper en gedoodverfde kampioen RSR Ivoren Toren. Dat kan een leuk slotakkoord worden…

Dordrecht V1              1785   - Erasmus V1              1811    1½ - 2½
1. Koos Abee              1916   - Wim Posthumus           1884     0 - 1
2. Victor van Blommestein 1770   - Davin Mostert           1816     0 - 1
3. Henk Timmermans        1739   - Henk de Kleijnen        1764     ½ - ½
4. Arie van Heeren        1715   - Ruurd Ouwehand          1779     1 - 0

Kijk hier voor alle uitslagen van het eerste viertal in de RSB viertallencompetitie.

Henk de Kleijnen