Wim Westerveld pas in allerlaatste ronde achterhaald

Tien leden van onze vereniging kwamen in Wijk aan Zee in actie tijdens het vermaarde Tata Steel Chess Tournament. Twee van hen namen deel aan een vierkamp, acht liefhebbers genoten van ‘het echte werk’, de tienkamp. Ze graaiden aardig mee in de prijzenpot.

Vooral Willem Westerveld maakte indruk. In groep 2 ging hij furieus van start met 5½ uit 6, maar voldoende voor de ongedeelde eerste plaats was dat niet: met de overigens fraaie score van 7 uit 9 werd hij in de slotronde nog achterhaald.

Gerard Kastelein en Lucian Mihailescu boekten een gedeelde eerste plaats in hun groep en komen bij de volgende editie van het evenement (de 80ste in de reeks Hoogovens – Corus – Tata) voor promotie in aanmerking.

Bijnaam: ‘de Giri van de tienkampers’

Voor uw verslaggever betrof het jaarlijkse spektakel een jubileum. Vijfentwintig keer achtereen in de arena van de tientallen tienkampen. Ingedeeld in groep 4 was hij qua rating een volslagen een outsider, maar zijn start was goed. In de openingsronde versloeg hij zijn Spaanse tegenstrever met een allesverwoestende koningsaanval en ook in de tweede partij kwam de winst binnen bereik. Een wanhopige tegenstoot werd vervolgens onderschat, wat in pijnlijk verlies uitmondde.

Meteen was het gedaan met de scherpte: de resterende zeven partijen eindigden alle in remise. Het leverde hem de bijnaam ‘de Giri van de tienkampers’ op, wat hij als een compliment opvatte. Het remisevirus tierde trouwens welig in zijn poule: 31 van de 45 partijen eindigden onbeslist. De eindscore van 4½ uit 9 betekende een vierde plaats in het klassement plus enige ratingwinst.

Van het spel van Willem Westerveld, sinds enkele maanden kopman van ons eerste achttal, viel aanzienlijk meer te genieten. Vooraf werd, rekening houdend met een gebrek aan wedstrijdritme en het niveau van zijn groepsgenoten, geen rekening gehouden met een topplaats. Dat pakte anders uit. Zeer geconcentreerd spelend pakte hij punt na punt en bij de rustdag na zes ronden leek de eindzege vrijwel zeker: 5½ punt totaal, anderhalve punt meer dan de naaste concurrent.

Die laatste echter, zijn ex-teamgenoot van Messemaker 1847 Gert-Jan Ludden, sloeg in ronde zeven in het onderlinge duel hard toe. “Te veel zelfvertrouwen, maar nog altijd eerste” stelde de Rotterdammer na afloop vast. Hij plakte er vervolgens nog anderhalve punt aan vast, maar Ludden won alles in het tweede deel van de strijd, behaalde dus eveneens zeven punten en werd op SB-punten eerste. Gezien zijn ratinggroei is het denkbaar dat Westerveld volgend jaar ook promoveert naar groep 1.

Dagelijks hadden de Erasmianen contact, maar van het spel van mijn clubvrienden heb ik weinig meegekregen. Opvallend in minder positieve zin waren wel de magere resultaten van Marcel Tillemans (groep 4) en Jaap van Meerkerk (groep 6, op zich al beneden zijn stand). Beiden kwamen niet verder dan 2½ punt.

Lucian Mihailescu speelde in groep 5 de sterren van de hemel en ‘dreigt’ na zijn 6 uit 9 volgende keer een niveau hoger te worden ingedeeld. Nog drie clubgenoten draafden op in groep 4. Ook zij behaalden een score van 50 procent: Peter Weeda (na een langdurige schaakloze periode knap gedaan), Pim Kleinjan (sterk herstel na een desastreuze start) en Wim Posthumus (ietwat beneden zijn kunnen, maar een voorafgaand ziekbed maakte in eerste instantie zijn deelname nog twijfelachtig).

Volledigheidshalve: Leo de Jager (dagvierkamp) behaalde 1½ uit 3 en Arno van Houten (weekendvierkamp) had veel plezier, maar zijn oogst was beperkt (één remise).

Kijk hier nog eens terug om alle uitslagen en standen van de Erasmianen op het Tata Steel Chess Tournament 2017 terug te kijken.

Henk de Kleijnen