Over afteren en een verschrikkelijke Peter

Ons tweede team speelde tegen het sterke eerste team van HZP Schiedam en zou deze avond een gelijkspel als resultaat van dit gevecht op het whiteboard zien verschijnen. Nog voor achten kon deze wedstrijd al uit de startblokken. Dat kwam omdat de derde ronde probleemloos kon worden ingedeeld.

Ook ons bekerteam moest deze avond aantreden; tegen en in Krimpen aan den IJssel en wist in de kwarfinale met 1½ – 2½ te winnen! Hulde aan Andrzej Pietrow, Marvin Dekker, Olivier Vrolijk en Frank van Zutphen.

En dan nu de derde ronde van de finales.

Altijd is er vooraf wel wat nieuws mee te delen. Meestal goed nieuws. Zo worden met regelmaat nieuwe leden geïntroduceerd, wordt opgeschept over ons nieuwe buitenschaakspel, over de door doe-het-maar-lekker-zelf-Bram aangebrachte verlichting voor onze donkerste krochten, linksachter in onze superspeelzaal of wordt met trots het grootste rapidtoernooi van onze regio aangekondigd (Zaterdag 18 februari! Heeft u zich al opgegeven? We stoppen bij 100 deelnemers).

Nu bracht ik opzienbarend nieuws. Geen nepnieuws dus: uw wedstrijdleider mocht vertellen dat er in de hal bij de receptie op verzoek van Laurens Borgsate niet meer kan worden ge-afterd. Oftewel nagekaart over uw partij. Het analyseren kan voortaan vanaf 22.30 uur in de Tuinzaal gebeuren, zodra de muziekvereniging haar hielen heeft gelicht.

C-groep

16 partijen in de C-finale, waarvan alleen de partijen tussen Bram de Knegt en Emil Verhoef en tussen Alik Tchavelachvili en René van Es (mooie prestatie!) in remise eindigden. Dat zegt veel over de strijdlust. Denk ik. Leo Koster won, met alle respect, gezien het forse ratingverschil, voorspelbaar van Anton van Bokhoven, die na zijn winst en remise tegen Arie de Jong en Henry Pijpers weer wat terugzakt naar een middenpositie op de ranglijst.

Ik maakte rond 22.15 uur een rondje en kreeg in vogelvlucht de volgende impressie:

Aad Jan Roos speelde een spannende pot tegen Bernhard Ruimschoot, die lang gelijk op ging. Maar Aad Jan kon het punt bijschrijven.

Jaap van Meerkerk (altijd een beetje raar als je een partij van jezelf verslaat) speelde tegen Herman Beerling, die mij – geheel tegen zijn gewoonte in – na de zevende zet geen koffie aanbood. Dat bracht mij in het geheel niet van slag, hoewel, ik dacht er toch even aan. Niet van mijn stuk gebracht kon ik Hermans stuk, een paard om precies te zijn, na de opening in de kou zetten door het beest van zijn rugdekking biedende dame te verlossen. Herman zette, boos op zichzelf, een flinke tegenaanval in. “Koffie, of iets anders drinken?”, vroeg ik. “Nee, ik denk liever na!” Nou, daar had ik niet van terug en moest nog flink aan de bak om het punt binnen te halen. Maar toen ik een tweede stuk kon winnen was het wel genoeg.

Wim Verkerk speelde met zwart een spannende pot tegen René Geuskens. In het eindspel streden op de damevleugel twee paarden tegen een loper plus koning en drie pionnen. Een grappige stelling. Wim wist ook zijn tweede partij op zijn nieuwe club Erasmus op zijn naam te schrijven! Twee uit twee, dat noem ik nog eens binnenkomen!

Vincent Smol moest na zijn zege op Bruinsma in ronde 2 nu het punt aan Peter Aarnoudse laten, die nu op 2½ punt komt en zich heel netjes aan kop van de ranglijst ziet staan.

Peter Hurkmans wist in 9 zetten een winststelling aan zijn tegenstander Jan Hoek van Dijke af te leveren.

Kees van Toor wilde wat goed maken na zijn nul tegen Emil Verhoef in ronde 2. Dat zou dan moeten gaan gebeuren tegen een zekere Peter de Boer, die toch flink wat ratingachterstand op hem heeft. Maar Peter, inmiddels “De Verschrikkelijke” genoemd, speelt elke week sterker. Hij doet goede zetten en loopt over van zelfvertrouwen. En terecht. Vorige week velde hij Arie de Jong en nu dan Kees. Waar gaat dit eindigen?

Victor Hooftman moest het punt aan zijn teamgenoot en eerste bord-speler laten, “Heb-je-vandaag-een-partijtje-voor-me-Jaap” Anton van Berkel. Ja, Anton vraagt dat bijna elke maandag, zo rond kwart over zeven. Zeker als hij denkt te gaan winnen. Ik weet nog steeds niet hoe goed onze schakende topdammer nou wel niet is. We zullen het aan het einde dit seizoen wel zo’n beetje echt weten.

Marcel Tillemans was te sterk voor Gabriël Cornelisse. Marcel speelde zijn eerste partij na het Tata Steel Chess toernooi.

Wim Witvliet moest tegen Tata-topper en groepswinnaar Lucian Mihailescu aantreden. Dat was te veel van het goede voor onze Wim.

Wil de Boer kreeg een hoofdschuddende Cor van As tegenover zich. Cor is bepaald niet tevreden over zijn prestaties. Ik hoorde hem weer mopperen over het zoveelste stuk dat hij in deze competitie weg blunderde.

Harry Nefkens won van Coen van Vlijmen en Harrie Jansen zag ik in iets betere stand met een pion meer tegen Peter Ruimschoot spelen. Harrie kan tevreden zijn, is kennelijk warm gelopen tijdens een schuchter begin in de voorronde, en kon na zijn remise tegen Nefkens nu een vol punt bijschrijven!

Arie de Jong wist Foek Tsai a tempo het punt, zijn eerste, afhandig te maken. Arie gaat meer punten pakken! Wedden? Zet hem op, Foek!

Kijk hier voor de uitslagen en de stand in de C-groep.

A-groep

Paul Wilhelm – Pieter Sturm: de partij ging gelijk op en een remise was het logisch gevolg. Paul is de man in vorm en presteert buitengewoon goed tegen de beste spelers van Erasmus. En het zijn geen toevalstreffers.

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de A-groep.

B-groep

Wim Posthumus – Jan Smit: Jan nam halverwege de avond het initiatief en zette met zijn zwarte knol druk op de witte koningsstelling. Wim hield het allemaal onder controle en pas laat op de avond werd de vrede getekend.

Kijk hier voor de uitslagen, de stand en het programma in de B-groep.

En zo werd het vanzelf weer middernacht en wisten we toen nog niets van de glorieuze prestaties van onze bekerhelden!

Jaap van Meerkerk