Schaken is emotie

Als je een keertje slecht wil slapen moet je een hele slechte of hele goede schaakwedstrijd spelen. Schrijver dezes speelde een zeer slechte wedstrijd en heeft dus slecht geslapen (emotie).

Waarschijnlijk heeft de tegenstander goed geslapen want hij speelde op z’n slofjes naar de winst. Gelukkig waren er anderen die wel wonnen.

Bord 2: Peter Ruimschoot tegen Lipschah. Zo halverwege de wedstrijd waren er nauwelijks stukken geruild (beiden een paard en twee pionnen), maar de tegenstander stond op duidelijke winst door een veel betere stelling.

En toen gebeurde het dat de tegenstander ging afruilen en sneuvelden in een paar zetten aan beide zijden de dames en alle torens en had Peter een paard en een loper tegen een witte loper. Daarbij speelde Peter een pion vrij, die promoveerde, en kon de partij worden verzilverd. Omdat Peter zijn schaakbriefje niet goed had bijgehouden en daarom de tegenstander vroeg of hij van zijn schaakbriefje een foto mocht maken om de wedstrijd thuis nog eens te evalueren, weigerde de tegenstander dat en stond de teleurstelling op zijn gezicht af te lezen (emotie).

Peter Hurkmans (bord 3) verloor in het eindspel een belangrijk paard en stond twee pionnen achter. De tegenpartij wist een pion naar de overkant te brengen en Peter verloor de wedstrijd.

Ook Harry Nefkens (bord 4) speelde een leuke partij die uiteindelijk eindigde in winst. Het werd een eindwedstrijd die in het teken stond van pionnen. In het eindspel had de tegenstander nog een zwarte loper met een paard en Harry een witte loper. En zoals alle schakers weten is een eindwedstrijd met nog veel pionnen altijd zeer spannend. Toch wist Harry een pion te laten promoveren: 1 – 0.

Eindstand: Erasmus V2 – De IJssel V2: 2 – 2. Kijk hier voor alle uitslagen van het tweede viertal in de RSB viertallencompetitie.

Jan Bruinsma