Door Wim Westerveld

Vorig jaar speelde ik na vele jaren weer eens mee in het Tata Steel Chess Tournament, voorheen het Corus Chess Tournament, en voor ouderen zoals ik: het Hoogoven Schaaktoernooi.

Hoe lang geleden dat was realiseerde ik me toen ik Paul van der Sterren tegen het lijf liep. “Hé, speel je mee?”, vroeg hij met enige verbazing in zijn stem. “Ja”, zei ik, “de laatste keer was in 1979 toen ik met jou in de reserve meestergroep speelde.” Hij corrigeerde me onmiddellijk. “Nee, dat klopt niet. Dat was in 1975.” Hij had gelijk. Meer dan 40 jaar geleden was het en toch leek het alsof ik niet was weggeweest, alhoewel mijn spel na een voortvarend begin nogal roestig was.

Lees hier de rest van het zeer lezenswaardige (‘lering ende vermaeck’) verhaal ‘Herinneringen aan John Schell en tequila‘.